De vierde stage week in Rangala. - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu De vierde stage week in Rangala. - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu

De vierde stage week in Rangala.

Door: lisannemandos

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

21 November 2010 | Kenia, Rangala

Zaterdag 13-10-10
Vandaag dacht ik ah lekker uitgeslapen, bleek het acht uur te zijn. Maar goed ik hoorde dat de rest ook al wakker was dus ging ik er maar uit. We zijn eerst naar de massai markt geweest, waar ik weer lekker veel heb gekocht. Het was weer een gedoe met afdingen en uiteindelijk iemand kwaad gekregen omdat ik niet meer wilde geven maar ik had mijn schilderijtje. Daarna ben ik met Daphne K naar de Nakumatt gegaan. Daar ging ik eens wat dingen voor mijn sponsor geld gekocht. Ik heb een tv, dvd speler, schriften, kleurpotloden, snoepjes, puntenslijpers, witpapier, twister en een usb stick gekocht. Ik wil nogmaals iedereen bedanken die mij gesponsord heeft want ik denk dat ze er wel heel blij mee zullen zijn! Ik vond het erg leuk om zoveel te kopen voor de kinderen. Daarna hebben we wat gegeten boven de Nakumatt. Daarna met de tuktuk naar huis. Verder heb ik niet veel gedaan.. Wat op internet, wat gelezen en daarna in slaap gevallen, haha. S avonds met z’n vijven uit eten bij the grill en daarna lekker chillen thuis..
Zondag 14-10-10
Vandaag heb ik uitgeslapen!! Ja het is echt een wonder, ik werd pas om 10 uur ongeveer wakker, toen ben ik nog even gaan lezen. Dus uiteindelijk was ik er pas om half 11 uit! Na dat ik bij Piet en Ineke had gegeten ben ik met Piet gaan pinnen. Al mijn geld was namelijk op gegaan aan de spullen voor de school… We konden Sammie niet bereiken en Benson had een tuktuk voor ons aangehouden. We gingen zitten en we vielen bijna naar achteren zo los zat de bank. Maar gelukkig ging het goed en toen wij aan het pinnen waren heeft de tuktuk driver de bank gemaakt. Eenmaal thuis gingen Daphne, Debby en Ineke net weg om te winkelen dus ben ik nog even mee geweest. Daarna spullen pakken en nog even de tijd doden met kaarten. Toen kwam Consulata met haar truck daar kon alles in. En wij zouden ook mee rijden. Toen alle spullen ingeladen waren konden we gaan.. Dachten we dan… Want Jerrit de chauffeur kreeg de truck niet aan de praat. Dus stonden we daar ingepakt en wel.. Toen we hem naar achteren duwde en hij tegelijk probeerde te starten deed hij het! Maar hoe er kwam echt een dikke zwarte wolk uit de uitlaat! Niet normaal! De reis verliep goed en ik heb nog gelezen, ook zijn we nog gestopt bij de evenaar. Daarna door naar Rangala, nog even moeten stoppen voor politie maar die liet ons gewoon door rijden. Thuis moesten we alles weer uitpakken en hebben we het verder rustig aan gedaan.
Maandag 15-11-2010
Jaja nu is het echt nog maar drie weken en dan zitten we als het goed is in het vliegtuig naar het koude Nederland! Pff ik denk dat ik daar echt bevries aangezien het hier zo’n dertig graden is en in Nederland dan meer als 20 graden kouder! Maar goed daar ga ik nu nog niet te veel aan denken want ik wil nog genieten van mijn laatste weken dus dat is wat ik doe. Vanochtend kwam ik op school en heb ik ze gelijk verteld wat ik gekocht had. Ze vroegen of ik het gelijk morgen officieel wilde overhandigen aangezien de headteacher morgen acond naar Nairobi gaat voor een paar weken. In de ochtend heb ik aan groep twee les gegeven. En heb ik wat dingen uitgetypt op mijn laptop. S middags heb ik groep 4 en groep 6 les gegeven. Groep vier heb ik hun naambordjes verder af laten maken en groep zes moest iets tekenen wat te maken had met hun toekomst. Ze mochten zelf verder wel weten wat, aangezien iedereen bij de toekomst iets anders denkt. Sommige tekenden grote huizen want daar wilde ze graag in wonen andere tekenden wat ze wilde worden. Na de lessen, heb ik Emma laten zien hoe een laptop werkt. Ze heeft twee brieven voor mij getypt en we hebben een foto gemaakt. Het was echt heel gezellig. Ook heb ik haar leren kaarten op de laptop, ze vond het echt geweldig. Thuis heb ik de was gedaan en ben ik vroeg naar bed gegaan.
Dinsdag 16-11-2010
Vandaag ging ik mijn spullen die ik van het sponsor geld had gekocht geven aan de school. Ook ging zou ik samen met Consulata naar de jongens school gaan om hen ook wat spullen te geven. Op de meisjes school was het eerst Assembley, ze vroegen of ik de cadeautjes in de eerste pauze wilde halen met wat meiden en dan in de tweede pauze wilde geven. Het moest allemaal officieel, ik met vier meiden de tv en andere spullen halen. In de tweede pauze hebben we ze naar de kamer gebracht want vanuit daar wilde ze het presenteren. Toen ik daar kwam was mister Orambo iets op het bord aan het schrijven. Het was de naam/ het logo van de kamer en dat ik de tv zou presenteren, samen met Madam Emma maakte ze het heel mooi af. Toen kwamen consulata, Millicent en Ineke mij halen. Ik vroeg of ik na de lunch de cadeautjes kon geven want zo kon ik nog even naar de jongensschool want daar was Consulata speciaal voor gekomen. We gingen eerst de spullen op halen. Daar ging Millicent weg en Sarah en Margriet kwamen. Dat zijn de coaches van de volgende groep. Ze gingen mee naar de jongens school. Ik heb de spullen gegeven en ze waren heel blij. We zijn maar even gebleven omdat de lunch al bijna voorbij was. Op de meisjes school heb ik Sarah en Margriet een rondleiding gegeven. Daarna gingen ze lunchen. Ik bleef op school, om te helpen met de voorbereidingen. Ik wist niet dat het voor de school zo veel betekende. Ze hadden wat meiden van verschillende klassen helemaal mooi gemaakt met jurkjes en make-up. Ze gingen een hele show voor mij opvoeren. Ter eren van de cadeaus. Sarah, Margriet en Ineke kwamen terug van de lunch om te kijken. Het was echt super ze deden een Engelse dans game. Het was heel leuk met veel atributen! Heel speciaal. Daarna werden er wat speeches gehouden, door Mr Wanga, mr Orambo en Ms Rosemary. Ik moest natuurlijk ook iets zeggen, ik had niks voorbereid maar ik zei gewoon wat in me opkwam. Sarah heeft het opgenomen, natuurlijk legde ik ook uit dat het niet alleen mijn eigen geld was en bedankte ik de sponsors. Daarna kwamen de meisjes weer terug en voerde ze een Afrikaanse dans game uit. Echt geweldig. Na dat we uitgebreid geklapt hadden werden de kinderen geroepen voor het Assembley en brachten we de spullen naar buiten. Daar heb ik ze officieel overhandigd en werd er allemaal gegild op een Afrikaanse manier en ook geklapt ze waren zo blij! Ik was heel blij dat ik iets voor hen kon doen. Ze gingen ook nog een liedje zingen, een soort van Lisanne Bedankt. Het was echt een geweldige middag en ik had nooit verwacht dat ze het zo uitgebreid zouden doen en mij zo in het zonnetje zouden zetten. S avonds kon ik mijn eigen pakje open maken! Mijn moeder had een pakje gestuurd waar allemaal sinterklaas dingen in zitten, echt super leuk, ik ga een groot deel mee nemen ook nog voor de school want dat is voor die kinderen heel leuk. Verder heb ik niet veel meer gedaan dan mijn Nederlandse tijdschriften gelezen die ook in het pakje zaten.
Woensdag 17-11-2010
Vanochtend was ik extra vroeg. Dat kwam omdat het Assembley nu ineens vroeger is, ik denk dat dat komt doordat er examens zijn. Ze vroegen aan mij of ik vandaag de tv wilde uit testen en wilde uitleggen hoe het allemaal werkte. Eerst deed de dvd speler het niet goed, er was geen geluid. De zuster had iemand gebeld om het te repareren. En jou hoor wat bleek, hadden we gewoon niet hard genoeg de pluggen in het apparaat geduwd! Haha dus het probleem was snel opgelost. Daarna kon ik uitleggen hoe het werkte. En hebben we naar een of andere serie gekken wat wel grappig was. Ik heb vandaag ook weer iets nieuws geproefd! Het heet Somosa, het was echt heel lekker, met kikkererwten ofzo er in. Ook heb ik speculaas brokken mee genomen die mama mij gestuurd had. Ze vonden het heel erg lekker! Ik moest mijn moeder bedanken dat ze ze had opgestuurd en ze waren, heel blij dat ik het had laten proeven. Het was echt een gezellige ochtend. In de middag, heb ik examens nagekeken. De klassen zijn hier zo groot, en het zijn altijd vijftig vragen dus dat is wel veel.. Pff ik word er altijd zo slaperig van. Maar er was muziek die ze hadden op gezet op de tv dus viel ik niet in slaap! Haha.. ook kwam er weer een man met spullen. Dit keer met ondergoed. Ik heb echt heel erg veel gelachen! De leraressen gingen de bh’s passen over hunh kleren heen. Het zag er echt heel grappig uit, ze vroegen of ik er geen wilde en toen zei ik maar dat ik al te veel spullen had gekocht, wat ook waar is want ik koop hier steeds dingen die ik helemaal niet nodig heb. Dus dit keer heb ik verstandig niks gekocht.
Donderdag 18-11-2010
Vandaag kon ik lekker een beetje uitslapen. We gingen met Daphne K mee omdat zij een vroeg kerstfeest had op de equator school en we waren allemaal uitgenodigd. Toen we op weg gingen naar de weg waar we een matatu zouden pakken stopte er een auto met laadbak en we konden mee rijden! Dus dat was wel lekker want we hoefde minder ver te lopen en niet in zo’n drukke matatu. Het was heel lekker in zo’n open laadbak want de wind waaiden lekker door onze haren. Aangekomen werden we hartelijk begroet, door de kinderen. We gingen gelijk naar de “feestzaal” daar stond een soort van kerstboom en er was merry christmas opgehangen. De reden van het feest was dat de kinderen vrijdag naar huis gingen en de meesten geen kerst vieren, dus nu hadden ze toch een beetje kerst. We kregen thee met melk, en brood. Na de thee hadden de Australiërs die er ook waren smink op tafel gezet en werden de kinderen geschminkt. Ook stond er muziek op binnen en de kinderen waren heel leuk aan het dansen en ik deed vrolijk mee. Ondertussen was Piet begonnen aan een potje stierenvechten op het veld. Ze hebben namelijk een koe en er lagen allemaal matrassen te drogen buiten waar de koe gewoon overheen liep. Piet begon aan het touw van de koe te trekken en die vond dat niet zo leuk. Ook Daphne K riep al een paar keer dat hij dat niet moest doen omdat de koe niet echt tam was. Piet die niet luisterde kreeg een harde stoot tegen zijn kont! Wat hebben we gelachen en wat was het jammer dat we het niet gefilmd hadden. Gelukkig had Pietje geen pijn, maar het was eigenlijk wel een beetje zijn verdiende loon! Ook ik heb na het dansen nog wat kinderen geschminkt. Dat was erg leuk om te doen, ook Joseph mijn maat van de vorige keer. Het zag er allemaal erg vrolijk en fleurig uit. Rond lunch tijd kregen we allemaal een schaaltje met popcorn, koekjes en snoepjes. Ook de kinderen kregen dat! Dat was wel leuk om te zien dat ze daar zo blij mee waren. Daarna kwam ook nog een soda, ook voor de kinderen die dat binnen de kortste keren op hadden gedronken! Ook aten de kinderen iets anders dan alleen maar het eten wat ze hoorde te eten. Er waren heel veel vliegende mieren, die veel kinderen in hun mond stopten! Echt super vies om te zien! Daarna nog meer dansen en schminken en daarna een late lunch van chapati, rijst, skumawikie, kip en vlees. Het duurde even voor we alles hadden want het regende ondertussen keihard! We hadden de regen al aan zien komen. Maar toen de regen bij ons was was het best wel heftig. Maar ook wel mooi. En ja je gelooft het niet, in Kenia, was het koud! Daarna lunchen en toen kregen we nog speeches van leraren enzo en toen was het al weer tijd om naar huis te gaan. We moesten in twee matatu’s want hij zat erg vol. Ik zat op een houten bankje tussen een dikke mevrouw en een meneer. Ik zat dus echt geplet tussen die mensen. En tot overmaat van ramp ging mevrouw nog iets zoeken in haar tas, en toen plette ze mijn tiet ook nog.. Maar goed na de reis waren we aan het wachten op de rest. Die ook nog eens in een lege matatu aan kwamen, De twee Daphne’s zaten nog voor in ook! Dus dat was wel even balen. Verder hebben we niet veel meer gedaan want het was een vermoeiende dag.
Vrijdag 19-11-2010
Laatste dag van mijn stage week al weer! Ik was bang dat ik niet vele hoefde te doen, aangezien er nog steeds examens waren. Maat toen ik op school kwam bleek dat de lerares van groep twee er niet was. Dus ze vroegen aan mij of ik niet de klas over wilde nemen. Ik hoefde ze niet echt de leer lessen te geven want ze waren al klaar met alles. Dus ik begon met tekenen van de dieren die ze leuk vonden. Eerst bespraken we wat dieren. Maar helaas snapte ze me niet goed en was het erg vermoeiend. Ze praatte veel en ze luisterde niet. Toen het pauze was hoorde ik van de andere lerares dat het kwam doordat ze meer luo en Kiswahili praatte. Engelse konden ze niet zo goed. Ik heb de ochtend toch afgemaakt, maar met moeite. Maar het was ook wel een uitdaging. S middags hoefde ze niet meer naar school omdat de lerares er niet was. Toen ik terug kwam van mijn pauze ben ik naar groep vier gegaan want die waren klaar met hun examens. Ik heb een leuk spel gedaan met een bal. Ook moest ik nog een meisje helpen die door iets gestoken was, ik heb er iets speciaals op gedaan waardoor het gif er uit ging of zo iets. Het was erg gezellig. En de dag ging snel voorbij. Daarna ging ik mee naar de kerk wat erg gezellig was. Alleen het knielen vond ik wat minder, maar het meisje dat naast mij zat hielp me met haar trui die ze op het plankje legde. Daarna nog even in de lerarenkamer gezeten en toen naar huis. S avonds nog wat foto’s bijgewerkt op mijn laptop.

  • 21 November 2010 - 18:47

    CoMu:

    Ha Lisanne, Weer een mooi verhaal. Ja de tijd gaat nu heel snel in de laatste paar weekjes. Groep 6 is al bijna startklaar om te vertrekken. Ik denk dat je wel hele mooie herinneringen zult hebben aan je verblijf in Kenia. ik wens je nog veel plezier. Genier nog even, ook van de lekkere warmte daar.
    Groetjes en tot ziens...

  • 21 November 2010 - 19:32

    Mario:

    Hoi Lisanne,

    Het klinkt allemaal erg goed wat ik lees.
    Veel ervaringen opgedaan! Geniet nog van je laatste 2 weken. Sanne kan bijna niet wachten tot je terug bent.

    Groetjes,

    Mario

  • 22 November 2010 - 09:51

    Barbara :

    Hallo Lisanne,
    wat een mooit verhaal weer! mooi dat die mensen in rangala zo waarderen wat je hebt gedaan he..
    ook grappig met die kerst.. wij zijn nu volop aan sinterklaas bezig haha,
    jaa koud kan het ook wellis zijn inderdaad, wacht maar tot je de laatste dagen naar nairobi gaat.. daar is het ook echt koud :O haha

    nou nog veel succes en zet hem op de laatste weken!
    xx barbara

  • 22 November 2010 - 15:36

    Mama:

    Jambo Lisanne, geweldig dat die mensen zo blij waren met hun kado's! Weer een geweldige week zo en dan gaat het opschieten...nog 2 weekjes en dan ben je al in ons koude kikkerlandje terug. Geniet er dus nog maar even van, want hier wordt het steeds kouder en hij houdt nu ook al sneeuw(wat hopelijk hier niet gaat vallen, want je weet hoe een hekel ik heb aan de winter)We zullen de winterjassen meebrengen! Ook die van Piet en Ineke, je zult ze nodig hebben, dikke kus en nakupenda , Xmama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Lisanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 40346

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

backpacken en vrijwilligerswerk in Indonesië

29 Juni 2012 - 22 Juli 2012

Back to Kenya

31 Augustus 2010 - 06 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: