laatste verslag vanuit Kenia - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu laatste verslag vanuit Kenia - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu

laatste verslag vanuit Kenia

Door: lisannemandos

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

03 December 2010 | Kenia, Kisumu

Zaterdag 27-11-10
Vandaag ben ik wat later uit bed gekomen, ik was wel al lang wakker maar ik had geen zin om eruit te komen. Het was best een drukke dag vandaag, eerst zijn we naar de Nakumatt geweest om te kijken naar een prijs voor Daphne, daarna naar de pinautomaat. Daarna moesten we weer terug naar de Nakumatt en hebben we daar gegeten. De coaches van de nieuwe groep en Piet en Ineke stonden beneden op ons te wachten want we gingen naar de sloppen wijken in Kisumu. Daarvoor moesten we een klein stukje lopen.. ik vond het niet zo indrukkwekkend als in Nairobie, het was niet zo groot en de huizen stonden niet zo dicht op elkaar.. En we zijn nu we al drie maanden in Kenia en dus meer gewend.. Dat zal er ook wel mee te maken hebben.. Na de slums zijn we eerst naar een jeugd gevangenis geweest. Het zag er niet echt uit als een gevangenis. Er zaten ook niet alleen kinderen die iets hadden gedaan, zoals een moord gepleegd, er zaten ook kinderen die opgepakt waren van de straat. Ook bijvoorbeeld een jongetje die naar Kisumu was gekomen om zijn tante te bezoeken, maar niet wist waar ze was en daarom s avonds laat nog op straat liep. Heel zielig. Maar wel raar dat er gewoon “moordenaars” tussen kinderen zitten die niks hebben gedaan. Het was wel heel interessant en we moesten ons ook voorstellen aan alle kinderen wat wel leuk was. We gingen terug via de massai markt waar ik nog wat kleine spulletjes gekocht heb en ook nog een cadeautje zomaar kreeg van een vrouwtje terwijl ik niks gekocht had bij haar. De keren er voor wel en ze herinnerde me nog en ze wilde me een fijne reis wensen. Thuis hebben we een beetje gechild. S avonds zijn we naar een nieuw restaurant gegaan! Echt super luxe, het was van een Nederlandse eigenaar uit Amsterdam. Heel leuk, het was op het dak van een hoog gebouw en we hebben heerlijk gegeten, & gedronken. We waren dit keer het meeste kwijt van alle keren! Maar het was het wel waard en het is echt jammer dat we niet eerder wisten dat het er was. Ze hadden heerlijke muziek om te chillen en lounge banken lekker in de buiten lucht. Ik hoorde dat het in Nederland gesneeuwd had, dus wij genoten met volle teugen dat we nog even buiten konden zitten terwijl het warm was.

Zondag 28-11-10
Vandaag zijn we vroeg naar de supermarkt geweest om boodschappen te doen voor Rangala. Daarna ben ik samen met Daphne K naar de apotheek geweest want er was een meisje van groep 7 dat aan mij had gevraagd of ik die wilde kopen omdat haar ouders het niet konden betalen. Ze heeft namelijk astma en haar inhalers zijn te duur. Het was wel een heel gedoe want ik wist het merk niet en ze hadden drie verschillende. Dus na heel wat heen en weer gebel wist ik het merk en toen heb ik er maar gelijk twee gekocht zodat ze voorlopig genoeg heeft. Daarna terug en eindelijk wat internetten en daarna nog lekker van het zwembad en de zon genieten! Om vier uur gingen we weer terug met de acasia naar Rangala. Piet, Daphne K en ik maar voor twee dagen want woensdag ochtend gaan wij al weer terug naar Kisumu.

Maandag 29-11-10
Vandaag eindelijk geen eigen wekker, maar helaas wel vroeg wakker. Dus ook maar vroeg opgestaan. Mijn stage is nu afgelopen en afgerond dus daar hoef ik niet meer naar toe. Ik heb eerst maar eens al mijn kleren gewassen zodat ik die kan weg geven en al in kan pakken. Daarna ben ik toch nog even naar school gegaan, daar had ik afgesproken met Achnetta om haar pufjes te geven. Ook zijn we nog even naar de deputie headteacher geweest en heb ik daar een afscheidsblaadje met foto’s gegeven. Ik heb nog even wat kleine boodschapjes gedaan en ben toen met de motor naar de equator school geweest. We hebben daar gekletst en van Emma de begeleidster van Daphne K kregen we chapattie met uien en Daphne ook met tomaat. Echt super lekker. En met de soda’s die ik gehaald had was het een echte maaltijd. Het was echt heel gezellig maar er was weinig te doen, dus besloten Daphne en ik om nog even naar Ugunja te gaan om daar wat te drinken, toen we daar aan kwamen op de pikipiki ( motor) besloten we om een dorpje verder te gaan. Dus daar gingen we dan met z’n drieën. We kwamen een grote rivier tegen waar we wat foto’s gemaakt hebben hij heten de Nzojo rivier. Heel mooi om te zien, jammer dat we zo’n trip niet eerder hadden gedaan want zo zag je veel van de omgeving. Het dorpje waar we het eerst door heen kwamen was erg klein dus gingen we verder. Zo zijn we langs een paar dorpjes gegaan en de driver Francis legde van alles uit. We besloten na Sega een groter dorp niet verder te gaan en maar terug te rijden. Dat deden we over de oude, zanderige hobbel weg. Het was echt super leuk! Helaas was ik wel erg verbrand en hadden we last van onze kont aan het einde. Maar het was het waard anders hadden we ons de hele dag moeten vervelen en nu hebben we de omgeving verkend. Ook was het wel grappig want we zaten dus met z’n drieën op de motor, dus lekker op elkaar gepakt, de driver had aan het eind mickey Mouse op zijn rug staan, haha. En hij had het zelf niet eens door, dus wij lagen helemaal in een deuk! Verder heb ik vandaag mijn koffer al gepakt, woensdag ga ik al terug naar Kisumu dus alles moest ingepakt worden en schoongemaakt. Dus dat was nog een hele klus..

Dinsdag 30-11-10
De laatste dag vandaag in Rangala, ik begon maar met wat later uit bed komen. Niet dat het laat was namelijk negen uur maar toch later als normaal. Toen ik nog zat te ontbijten kwam Jecinter ons buurmeisje aan de deur en we hebben haar binnen gevraagd en thee met brood gegeven. Waar ze heel blij mee was en verlegen van werd. Ze heeft na het eten ook alles opgeruimd en schoongemaakt, zo lief! Daarna kwam ze terug met een haak werkje en ze ging mij het leren, vroeger kon ik dat heel erg goed maar nu bak ik er niks meer van maar ze was heel geduldig. Ze legde het wel tien keer uit en deed het ook wel tien keer voor! Zo schattig. Ineke en Piet gingen s middags naar Ugunja om een bed dat ze hadden gekocht voor Mildred en Jecinter op te halen. Ik vroeg of Jecinter ook mee wilde en dat wilde ze wel. Dus samen met haar op schoot in de matatu zijn we op weg gegaan. Ik heb wat wol en een nieuwe haak naald gekocht en een voor mezelf zodat ik het samen met haar kan doen. Het was heel gezellig en we hebben nog een sodatje gedronken en wat frietjes gegeten. Daarna zijn we terug gegaan op de pikipiki. Beter als die over volle matatu! Thuis heb ik nog wat met Jecinter gedaan en toen werd ik uitgenodigd om ook mee te lunchen bij de zuster van het babyhome. Het was heel lekker en echt Keniaans maar wel veel. Ze hadden echt van alles uit de kast getrokken voor ons! Popcorn, soep, brood, Skumawiki, Chapati, Rijst, Kip en vlees. Ook soda’s natuurlijk niet te vergeten. Ook hadden ze vers fruit. Toen ik terug kwam kwam mijn favoriete leraar op bezoek Mr Orambo, hij wilde nog even gedag zeggen voor dat ik zou gaan. Ik heb Keniaanse thee (dus met melk) voor ze gemaakt en hij zei dat ik het goed kon! Oftewel weer wat geleerd! Nadat hij weg was ben ik met Ineke nog even bij Daphne K langs geweest want zei was helemaal klaar met schilderen dus ik was wel benieuwd naar het resultaat. Nou en dat was mooi! Echt super gaaf gedaan met palmbomen een aap en ook het kamertje van de verpleegster Emma was super geworden, daar had Daphne ook nog een leuke slogan op de muur geschreven: Nursing is my profeccion but helping people is my passion. Dus dat was echt wel gaaf. Ter afscheid werden we nog mee gevraagd door Frank the big boss naar een hotel om daar wat te drinken. Heel gezellig. Daarna naar huis en alles schoonmaken, dweilen en vegen. Jaja want morgen verlaten we Rangala!

Woensdag 01-12-2010
Vanochtend was ik erg vroeg wakker en ik kon niet meer slapen. Aangezien het de laatste ochtend in Rangala is. Eerst maar alles in orde gemaakt en daarna ben ik gaan ontbijten. Jecinter kwam nog oom wat dingen terug te geven. Toen ik bij haar langs ging om haar wat dingen te geven moest ze erg huilen omdat ik weg ging. Dat vond ik zo zielig om te zien. We hebben nog wat gepraat en geknuffeld en toen moest ik toch echt gaan. Zelf hield ik het natuurlijk ook niet helemaal droog, ze is toch een beetje mijn meisje. Ik ben haar moeder ook nog gedag gaan zeggen maar dat werd door een ander vrouwke van het baby home een beetje in de war geschopt helaas. Daarna met de acasia terug naar Kisumu, toen we naar de weg liepen riepen er nog wat meiden van mijn school “bye Lisanne we love you”dat vond ik zo ontroerend het is echt jammer om alles achter te laten. Maar ja aan alles komt een eind en het is aan de andere kant ook wel goed geweest zo. In Kisumu heb ik een beetje opgeruimd en aan gelummeld daarna naar het zwembad met Daphne. Het was heerlijk niet te warm maar helaas ging het ook regenen. Dus daarna maar een beetje binnen gezeten. De regen was snel over. Maar we hebben gewoon rustig aan gedaan. S avonds gingen we naar de roof top, een super mooi restaurant waar we zaterdag ook al waren geweest. Het was film avond en daar moesten we dan tot half acht op wachten. Er was ook een speciaal filmavond menu wat heel lekker was. Helaas om half acht precies nog voor dat de titel in beeld kwam viel de stroom uit. Dus zeg maar dag tegen de film. Wel heel romantisch hoor maar ook wel jammer. Ook ging het keihard regenen en uiteindelijk stonden we tot onze enkels in het water. Jammer maar helaas en het was best wel koud en het onweerde. Of terwijl heel onze avond viel in het water! Toen we weg gingen door de regen, ging Piet nog een pitstop maken en vanuit de deur gewoon op het dakterras staan plassen! De gek. Tot overmaat van ramp kwam er ook nog een ober langs. Nou ik heb dubbel gelegen van het lachen. Thuis was ook de stroom uit dus gingen we maar vroeg naar bed.

Woensdag 02-11-2010
Nou dat vroeg slapen ging niet door helaas! Ik sliep om half 4!!! Om twaalf uur sliepen Daf en ik bijna en toen kwam onze vrolijke buurman weer met zijn deur! Die sukkel gooide keihard de deur dicht dus wij schrokken ons dood en konden ook niet meer slapen. Om half 3 waren we het zo zat, het was ook zo benauwd dat we maar naar buiten gingen om af te koelen. S ochtend kon ik ook al niet uitslapen want toen moest die vent heel vroeg douchen. Om half negen ben ik naar Piet gegaan om daar te ontbijten en daarna ben ik aan het zwembad gaan liggen. Nog even genieten voor we terug zijn in het koude Nederland! Als lunch hebben we bij de mon amie gegeten en daarna boodschappen gedaan. Blijkbaar hebben ze hier een nieuwe regel dat ze geen alcohol mogen verkopen voor 17:00 maar ik moest nog wat alcohol hebben om mee te nemen en weg te geven. De eerste man die ik het vroeg zei dat het niet meer mocht maar toen ging ik gewoon naar een andere. Dus ik vroeg of ze het hadden en ik kreeg weer het verhaal van de nieuwe wet, dus zei ik dat ik bijna vertrok en dat ik dat mee wilde nemen. Dus hij zij okey hoeveel wil je er hebben? Ik dacht yes doel bereikt, jaja met mijn blonde haar krijg ik alles voor elkaar! Haha, we moesten het wel achter in de winkel bij de counter afrekenen. Ook hebben we nog cd’s gekocht. Thuis nog even naar het zwembad, en toen de koffers en de andere gearriveerd waren mijn koffers herinrichten. S avonds was het de planning om om zeven uur uit eten te gaan met een groep van 12 man; Consulata, Gerrit, Liam, Millicent, Benson, Sammie en onze groep. Helaas kwam Consulata heel erg laat en die zou ons ophalen uiteindelijk waren we er rond kwart voor acht! Op ons eigen afscheidsfeestje! Maar het was echt een gezellige avond! Op de terug weg moest ik in de kattenbak van de tuktuk, echt super grappig om de gezichten van die mensen te zien. Want ja een mzungu in de achterbak zie je niet elke dag! Dit is overigens mijn laatste verslag vanuit Kenia! Aangezien morgen het reizen begint. Eerst naar Naivasha en hells gate daarna nog naar Nairobie voor een dag. En dan op maandag vliegen we terug naar het besneeuwde koude Nederland!

  • 03 December 2010 - 09:02

    Barbara :

    hee lisanne,

    weer een super verhaal, echt lekker rustig aan gedaan die laatste dagen, zal wel weer raar zijn om in nederland aan te komen, vooral nu het sneeuwt! geniet daarom nog maar lekker van het warme weer :P
    nog veel plezier ook weer in nederland om je familie enzo weer te zien! nu toch lekker samen kerst en oud en nieuw vieren!
    hoop je nog een keer te spreken en zou graag het logo voor de kamer nog krijgen,

    maar we mailen nog!

    liefs Barbara

  • 03 December 2010 - 11:16

    Mama:

    Ja, je laatste verslag! Maar je bent er niet voor het laatst geweest! En zoals je zegt:aan alles komt een end en da's maar goed ook, een levenservaring rijker en koffers vol souvenirs kom je maandag terug naar ons koude kikkerlandje! Geniet nog die paar dagen zeker van de warmte...Dikke kus en nakupenda, en een hele goede reis gewenst!

  • 03 December 2010 - 20:03

    Lisa:

    Heey Lies!
    Niet te geloven dat je alweer bijna terug in Nederland bent!
    Die 3 maanden zijn echt zo snel gegaan!
    Ik heb al je verhalen bijgehouden en het is zo gaaf om allemaal te lezen, je hebt echt in een totaal andere wereld geleefd! Maar het is natuurlijk een super mooie ervaring.
    Natuurlijk ook emotionele momenten maar dat hoort erbij.
    Je foto's zijn trouwens ook echt super leuk. Vooral al die kindjes, echt super lief!
    Ik heb echt zin om je weer te zien maandag en ik ben heel erg benieuwd naar al je verhalen:)
    Tot maandag!
    Xxxxxx Lies
    PS. Het zal wel wennen zijn, van heerlijk zonnen naar sneeuw:(

  • 04 December 2010 - 09:35

    Bep De Best:

    Hallo Lisanne,

    Net weer je verslag gelezen.
    Ik wil je graag nog even een goede thuisreis wensen en veel sterkte met de overgang naar het koude weer. Ik zag net je moeder nog dik ingepakt Doodle uitlaten!

    Groetjes en tot over een paar dagen, ook namens Rob.

  • 04 December 2010 - 13:24

    Bianca:

    hey lies!

    nog eventjes 2dagen en dan ben je lekker weer thuis(A)
    goeie rijs alvast, en zorg maar dat je warm aangekleed bent!
    hier is het namelijk sterves koud. tot maandag!!

    dikke kus Bianca

  • 04 December 2010 - 16:47

    Paula:

    Hoi Lisanne,
    Ik wil je nog even een goede reis naar huis wensen en ik hoop je snel een keertje te zien!
    Heb genoten van je mooie verhalen en foto's!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Lisanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 40359

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

backpacken en vrijwilligerswerk in Indonesië

29 Juni 2012 - 22 Juli 2012

Back to Kenya

31 Augustus 2010 - 06 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: