De eerste dagen! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu De eerste dagen! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu

De eerste dagen!

Door: lisannemandos

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

02 September 2010 | Kenia, Kisumu

Vandaag 31-08-2010 vertrok ik van huis. Ik moest om 5 uur op! En om half 6 gingen we naar het vliegveld! Toen we een maal om 10 over 10 in het vliegtuig zaten en om 10:39 de lucht in gingen was de stress voorbij. We moesten 6860 km vliegen! In totaal 7 uur en 40 minuten. Ik heb me ondertussen wel vermaakt met films en series kijken. Toen we aankwamen op nairobie was het 17 graden! Wat een domper! En tot overmaat van ramp ging het ook nog regenen! We vroegen ons gelijk af of we wel in Kenia waren! We moesten ook wel lang wachten op ons visum, pff ik viel bijna staand in slaap daar! Al was het daar pas 19:00 ( in Nederland toen 18:00). Uitgeput was ik toen! Daarna gingen we in een grote bus. Het was echt ineens een hele andere wereld! Onderweg politie controles, die gewoon latten met spijkers op de weg leggen! Gelukkig werden wij niet gecontroleerd! Ook rijden de mensen daar aan de linker kant! Echt raar! Dan kijk je in een auto en dan lijkt het alsof er niemand rijd! Maarja… Eerst gingen we bij de Nakomat pinnen en water kopen. Ook wat lekkers natuurlijk! Ze hadden zelfs verse popcorn die door onze reisleidster Ann aangeraden werd, dus ja wie ben ik om dat dan niet te kopen! Toen gingen we naar het Shalome House waar we 2 nachten slapen. We hebben daar beneden nog wat gedronken en Ann betaald voor uitstapjes enz.. Daarna gingen we om half 12 naar onze kamer.. Eerst nog lang gekletst, en eerst durfde ik niet in mijn bed te gaan liggen aangezien ik boven op het stapelbed slaap! Uiteindelijk toch, heel laat in slaap gevallen!
Vandaag 01-09-2010.
We stonden een uur te vroeg op omdat de tijd op mijn telefoon niet goed stond! Dus we moesten even wachten op Piet en Ineke. Daarna lekker ontbijten, ik heb toast met scrambled eggs op. Daarna gingen we weer met onze grote bus op weg. Onderweg naar het olifanten weeshuis hebben we een tussen stop gemaakt in een klein winkeltje waar ik Keniaanse oorbellen en een armbandje heb gekocht. We waren te vroeg bij het reservaat dus moesten we wachten, ondertussen liepen er overal zwijnen en ook apen! Na drie kwartier ongeveer gewacht te hebben konden we naar binnen. Er was een groot veld met wat touwen er om heen. Binnen in de touwen stonden flesjes melk, water en er lagen wat takken. Na nog even wachten tot iedereen er was, wij waren een van de eerste die er stonden.. Kwamen uit de bossen de olifantjes samen met twee verzorgers! Ze waren echt heel mooi en schattig! Iedere olifant had zijn eigen verzorger. Die ook nog is bij ze slapen, omdat ze om de drie uur een flesje moeten! Het was heel leuk om te zien hoe ze speelde en dronken.. We stonden helemaal vooraan dus dat was extra leuk! Ik heb ook nog een olifant geaaid! Ze zijn wel ruw zeg! Na de olifanten gingen we verder op weg. Weer met onze bus en onze aardige buschauffeur Lorens! De wegen zijn soms niet bepaald goed! Maarja het is wel leuk om mee te maken! Niet ver weg was het giraffen reservaat! We moesten een trap op, en op een soort plateau kregen we voer en konden we de giraffen eten geven. De verzorgster deed voor, hoe je een kus kon krijgen van een giraf. Je moest een brokje in je mond doen en dan pakte/likte hij het er uit. Dus ik denk natuurlijk, waarom niet.. Wel een beetje vies hoor al dat slijm! Verder gaf ik het gewoon uit de hand en dan kon je de zijkant van zijn hoofd aaien. Echt een super leuke en mooie ervaring! Ik heb in het winkeltje daar nog wat kaarten gekocht. Alleen geen postzegels die hadden ze niet.. Dus wij aan de buschauffeur gevraagd waar we die konden kopen. Is hij speciaal voor ons een stukje omgereden om postzegels op het postkantoor te halen. Echt super aardig! Daarna gingen we eten bij de rangers! Toen we daar aankwamen stonden er drie massai mannen, ze zagen mijn Keniaanse oorbellen en vonden dat helemaal geweldig! Ze gingen er aan voelen en wilde met mij op de foto! Echt grappig! We gingen buiten zitten voor het uitzicht, maar we wisten niet dat het uitzicht op een soort drinkplaats was. Er zaten allemaal gazellen, antilopen, bavianen, wrattenzwijnen en Afrikaanse adelaars. Echt super mooi om te zien. Ik heb lekker chicken out the bucket met heerlijke frietjes op. Lorens ( de buschauffeur) at ook mee, echt heel gezellig! Alleen soms een beetje jammer als de wind een beetje opstak, aangezien we dan lekker de bavianen stront konden ruiken! Bah wat was dat vies, en ook wel een beetje jammer maarja..
En last but not least gingen we naar de slumps (een hele grootte sloppenwijk). Nou wat je daar ziet is met geen pen te beschrijven! Ik was echt diep onder de indruk. Het was zo vies! Echt alles is volgebouwd met huisjes van modder, grind, hout en golfplaten! Er zijn nauwe straatjes, waar heel vies water door heen loopt. Je loopt niet meer op de grond maar op afval, vooral plastic. Echt heel vies en glad! Het stonk er ook heel erg! Er zijn erg veel kinderen! Heel zielig! Iedereen die we daar zagen was wel echt heel aardig voor ons! De kinderen begroeten ons hartelijk en gaven ons allemaal handjes! Echt onbeschrijfelijk dat die mensen daar kunnen leven! En het ergste is ook nog dat het niet eens gratis is, ze moeten nog een soort huur betalen ook, om nota bene op een vuilnisbelt te leven! Onbeschrijfelijk echt, wat zeuren wij veel in Nederland zeg, daar zijn ze allemaal aardig en vrolijk! Daar kunnen wij echt een voorbeeld aan nemen! We werden daar rondgeleid door mannen die daar zelf woonden. Ze hadden zelf een soort schooltje opgezet voor de kinderen die niet naar school konden! Er was een klein lokaaltje en een tweede lokaal in de maak. Ook hadden ze een soort keuken in de maak, nou ik kon er uit niks een keuken uit halen maar oké. Ze hadden ook een watertank gedoneerd gekregen, dat water verkochten ze en van dat geld gaven ze de kinderen op school te eten! Echt knap wat die mannen doen! Ze kregen ook veel spullen gedoneerd en ik zit er aan te denken om een deel van mijn geld te schenken aan hun. ( of er wat van te kopen) Maar dat weet ik nog niet, want ik zal waarschijnlijk zoveel nog zien! Ook liet een van de mannen zijn huis zien! Het was echt een klein kamertje, met een bed een bank en een tafel. Wel ook een tv, die kunnen ze daar voor weinig geld huren. Ook waren er twee van zijn kinderen thuis. Echt heel lief! Ik vond het zo bijzonder dat hij het gewoon aan ons liet zien. En het had zoveel impact op mij! Hij verontschuldigde zichzelf zelfs omdat hij geen drinken had gegeven! Nou echt hoe die mensen daar zijn is gewoon weg geweldig. Echt dit vergeet ik mijn leven lang niet meer..
Na de slums zijn we naar the Shalome House terug gegaan. Eerst gingen we douchen! Nou wat een belevenis Daphne stond al klaar om te douchen deed de douche het niet bij ons! Dus moesten we een voor een naar een ander gebouw waar Piet en Ineke sliepen om daar te douchen. Ik was de tweede maar de douche was natuurlijk bij mij weer kapot! Ik had een kleine straal, eerst bloedheet ( dat ik mezelf bijna verbrandde) Daarna ijskoud. Ik heb nog nooit zo snel gedoucht! Nadat iedereen gedoucht had gingen we eten. Ik heb een heerlijke pizza op! En als toetje een lekkere amarula!!! Het was echt super gezellig ik heb echt heel veel gelachen! Zoveel zelfs dat iedereen daar een beetje keek van wat doen die nou! Maar dat maakte ons niet uit! Wij hadden het leuk! Naar weer gekletst te hebben enzovoort, zijn we weer te laat gaan slapen!

Vandaag 02-09-2010.

Poeh poeh wat was het weer vroeg ochtend vandaag! Dit keer niet te vroeg opgestaan gelukkig! Alle wekkers behalve die van Debbie, die ging schijnbaar om half 5 al af. Gelukkig ben ik daar door heen geslapen!!! Na een ontbijt nu zonder eieren, aangezien dat te lang duurde gingen we onze koffers pakken en in de bus zetten. Wat een gesjouw zeg!! Naja toen alles goed en wel in de bus zat vertrokken we om half 9, eerst naar de bank.. Er hadden twee mensen problemen gehad met pinnen. Dus dat moest even opgelost worden.. Laurens reed daarvoor speciaal naar een bank! Daarna vervolgde we onze weg op weg naar Kisumu! Onderweg veel gezien, echt heel apart en anders als in Nederland. Veel kinderen zwaaiden naar ons, jaja wij als Muzungus ( blanken) waren natuurlijk wel apart! We hebben zo tegen de middag aan een tussen stop gemaakt bij Lake Navasha. Daar gingen we met een bood het meer op, ik vond het best wel spannend zeg! En onderweg kwamen we zowaar Nijlpaarden tegen! Zo gaaf om te zien!! Wat zijn die beesten groot zeg, en wat waren ze dicht bij! Echt super mooi! Ook waren er veel mooie watervogels te zien, zoals pelikanen. Na de nijlpaarden voeren we door en gingen we aan land. We gingen daar een korte wandel safari doen, op de weide waar de film Out of Africa is opgenomen. Ons werd verteld dat ze de dieren hier gelaten hadden, behalve dan de “gevaarlijke” dieren zoals leeuwen en cheeta’s. Wel hebben we al wandelend, een giraf, zebra’s, waterbokken, gnoes echt van alles dus en op een steenworp afstand! Echt weer een mooie ervaring! Na een tijdje rondgelopen te hebben moesten we weer terug in de bood, nu waren we ineens veel sneller terug! Toen we weer aan land waren hebben we daar wat gegeten en gedronken. Ik had een soort tosti met vlees, erg lekker! Daarna weer terug in de bus. Het was nu een stuk warmer geworden in de bus! Je merkte echt dat het klimaat veranderde. Ook zijn we naar Rift valley geweest daar was echt een prachtig uitzicht! Ik heb daar nog een schapenmuts gekocht! Ik dacht tjah ik kom straks terug in de winter, dan moet ik wel een warme muts hebben! Echt super leuk! Verder heb ik ook veel geslapen in de bus. We hadden een grote bus dus ik had 4 stoelen voor mezelf en ben lang uit gaan liggen. Ik vond het soms wel zonde dat ik ging liggen want ja dan kon ik de omgeving niet zien, maarja ik was zoo moe! En je ziet zoveel! Soms was de weg wel heel hobbelig, dan leek het net of je op een trilplaat zat! Haha.. Maar ja onze goede buschauffeur kon heel goed rijden dus dat wass geen probleem! Omdat hij zo goed z’n best deed voor ons heeft hij de bijnaam superman gekregen! Aangezien iedereen hier een bijnaam heeft gekregen! Als laatste stop hebben we nog bij een guesthouse frietjes met mayo en ketchup gegeten! Mmmmmmmmm wat was dat lekker zeg! En de mensen waren zo aardig. Ze zwaaiden ons zelfs uit toen we weg gingen. Vanaf het guest house was het nog ongeveer een half uur rijden naar Kisumu, we hebben daar eerst boodschappen gedaan bij de Nakumad. Nu we toch met de bus waren konden we wat meer mee nemen voor de komende dagen!
En uit eindelijk kwamen we dan aan in Panda’s Paradise! Wat is dat prachtig zeg! Jammer dat het donker was toen we aan kwamen want zo kon je buiten niks zien. Maar binnen is het Groot!!! Ik heb de America room, er staat een twee persoonsbed! Een grote kast, ik heb een eigen woonkamertje met een keukentje en een eigen douche met wc! Echt heel luxe! Iedereen heeft dat dus kun je nagaan hoe groot het is! Vanavond heb ik me lekker geeseteld alle kaarten neer gezet in mijn kamer! En tekeningen en foto’s opgehangen. Nu is het echt mijn kamer heerlijk! Ook hebben we met z’n allen nog even thee gedronken bij mij, en nu ligt iedereen op bed.. Dat is wat ik nu ook ga doen want ik ben super moe! En morgen is het weer vroeg dag! Maarja eerst moest ik dit afmaken! Dus welterusten mijn lieve Rafiki’s!

  • 02 September 2010 - 21:51

    Barbara:

    Knap hoe je alles verteld! lijkt net of ik even helemaal terug in kenia was!

    mooi he de eerste dingen die je ziet?

    kus

  • 03 September 2010 - 06:38

    Mama:

    volgens mij lag je wel weer heel laat op bed als je dit allemaal nog getypt hebt,na het skypen!Maar ik vind het geweldig om te lezen,kreeg tranen in mijn ogen als ik lees hoe jij geniet,een levenservaring om nooit te vergeten en het is waar:wat zijn wij Nederlanders grote zeurpieten, die mensen hebben daar niks en zijn zo vrolijk en vriendelijk,onvoorstelbaar!Maar volgens mij heb je nog steeds dyslexie hoor:bood=boot(grappig)Dat is je moeder weer ten voeten uit he zul je wel denken nu!He schat geniet ze en ga zo door met die verslagen, geweldig om te lezen,net of ik erbij ben!Wie weet...Veel plezier vandaag en veelxxxmama

  • 03 September 2010 - 08:19

    Monique:

    Leuk verslag Lisanne!!!
    Je hebt op die korte tijd al veel gezien. Succes met de stage.
    Groetjes, Monique en een pootje van Jip en Sjors.

  • 03 September 2010 - 11:10

    Nancy:

    Leuk en ontroerend reisverslag. Ik ga proberen het iedere dag te volgen.Je doet wel ervaringen op zeg. En oh, ja. We zullen je moeder hier wel ondersteunen met het feit dat ze nu een grote dochter heeft die helemaal in Kenia zit.
    Geniet ervan.

    Groetjes

  • 03 September 2010 - 12:37

    Mario Schouw:

    Hoi Lisanne,

    Klinkt allemaal erg goed.
    Zo te lezen heb je het goed naar je zin. We blijven lezen.

    Groetjes,

    Mario

    PS
    Ook nog een kus van Sanne en Niek

  • 03 September 2010 - 14:04

    Mama:

    waar blijft die ene foto van je nieuwe vriendje?hahaha

  • 03 September 2010 - 16:24

    Anne-Rose:

    Hey Lisanne,
    leuk verslag en je bent er nog maar zo kort, nu al zoveel indrukken. Geniet ervan, ik wens je een fantastische tijd in dat indrukwekkende land.

  • 03 September 2010 - 19:38

    Joost Mandos:

    Vandaag terug van vakantie met Gerrie, we hebben genoten van je reisverslag tot nu toe.
    Geniet er van en alle goeds van Opa en Ria

  • 03 September 2010 - 20:00

    Mama:

    Gaaf, mijn kleur die achtergrond, leuke foto's, het talent van je moeder om kindjes en mensen te fotograferen!hahaha

  • 03 September 2010 - 21:52

    Thom:

    Talent van je broertje deels overgenomen he;)
    Fotografie :P
    haha wel leuke fotos waar blijft de rest misschien is hyves sneller dan voor fotos ;)
    Moet skype maar is installeren daar ben ik niet zo in thuis.
    Leuk verslag ;) even een tip word haalt de spelfouten eruit ;)
    Hoop dat het verder ook een beetje leuk is daar maar dat zal toch wel.

    Veel plezier nog!
    Groeten je broer de journalist en zijn journalisten vriendin ;)

  • 04 September 2010 - 09:47

    Elmay:

    Hey Lisanne,

    Leuk joh dat je er 3 foto's op hebt staan! Ze zijn wel erg indrukwekkend! Daphne heeft er helaas nog niks op staan! Geniet van je stage! En ik zal je vast nog wel een keertje zien/horen!

    Veel liefs Elmay
    ( de zus van Daphne)

  • 05 September 2010 - 08:58

    Moeder Daphne:

    hey Lisanne
    Fijn te horen dat jij het goed maken daar.
    een erg leuk verhaal al zoveel indrukken in die korte tijd. geniet er van en heel veel plezier daar met z"n 6 e

  • 12 September 2010 - 19:12

    CoMu:

    Ha Lisanne, Vandaag voor het eerst je reisverslagen gelezen. Jullie hebben al veel gedaan en ervaringen opgedaan. Geniet maar van het mooie weer. Hier wordt het steeds kouder hoor.
    Groetjes...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Lisanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 40348

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

backpacken en vrijwilligerswerk in Indonesië

29 Juni 2012 - 22 Juli 2012

Back to Kenya

31 Augustus 2010 - 06 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: