Mijn eerste stage week op de Golden Elite school - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu Mijn eerste stage week op de Golden Elite school - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu

Mijn eerste stage week op de Golden Elite school

Door: lisannemandos

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

10 September 2010 | Kenia, Kisumu

Vandaag 06-09-2010
Mijn eerste stage dag.. Ik vertrok tegen een uur of acht samen met Millicent, Piet en Ineke naar de golden elite school. Daar aangekomen gingen we naar binnen in een klein gebouwtje.. We moesten daar wachten op de headteacher. Buiten hoorde we allemaal kinderen en gezang dus we gingen even buiten kijken. Dat waren de kleuters die zitten in een apart deel van de school. Nou wat een poepies waren dat zeg! Echt geweldig! Toen de head teacher er was bracht ze ons naar een ander deel van de compound en daar waren de hogere klassen.. Ze hadden daar het eerste assembly van het nieuwe schooljaar. Ze stonden allemaal in rijen en er hielden veel leraren een praatje. De kinderen moesten steeds van alles opdreunen. Zoals, good morning sir how are you? I’m fine thank you sir enz.. Echt heel apart om te zien hoe gedisciplineerd ze daar zijn. Ik moest me als laatst ook nog voorstellen. Ik had niks voorbereid dus voelde me een beetje voor joker staan daar, maar piet en Ineke zeiden dat het wel mee viel! Wel vond ik het moeilijk om voor zoveel mensen en kinderen Engels te praten aangezien zei daar beter in zijn dan ik. Maarja.. Ik zette me er maar gewoon overheen. We gingen na het voorstellen ( Piet en Ineke hebben zichzelf ook voorgesteld!) naar het kantoortje van de head teacher. Toen we daar waren gingen Piet, Ineke en Millicent weg! En ik zat daar alleen met die mevrouw.. Ze was heel erg aardig en vroeg welke klas ik wilde. Ik wilde graag de jonge kinderen want die waren zo lief! Ze zei dat het misschien wel moeilijk was omdat ze soms nog Swahili praatte. Maar ik dacht nou ja ik zal het wel kunnen.
De lerares van de klas kwam en ze was heel erg aardig! Ik kwam binnen en ik mocht gaan zitten. En een beetje mee kijken met de rekenles! ( ja de kinderen zijn 4 maar kunnen, al kleine rekensommen en ze kunnen lezen en schrijven! ) Ik was helemaal verbaasd echt heel anders dan in Nederland want ze spelen hier ook niet meer! Na een paar minuten zei de lerares wil jij nu een rekenles verzinnen. Ik was stom verbaasd! Ik was er net! En ook wist ik het niveau niet aangezien ze bij ons in de kleuterklas nog niet echt rekenen! Ik had iets verzonnen wat nergens op sloeg uiteindelijk ging ik gewoon verder op haar methoden! Maar het stomme was ze zei ik ben zo terug en was dus weg. Stond ik daar in een kleuterklas iets te doen waarvan ik niet wist of het goed was. Om de beurt mochten de kinderen een vraag komen op lossen op het bord. Een kindje snapte het niet en ik legde het steeds in het Engels uit maar hij snapte het nog steeds niet! Echt heel erg! Want ik kon het niet in het Swahili uitleggen.. Uiteindelijk heb ik een ander kindje laten helpen, maar ik vond het erg lastig! Vooral omdat ik daar in mijn eentje stond! Ik heb het ook niet meer tegen de lerares gezegd eigenlijk.. Maarja.. Ook rusten ze veel ongeveer een uur voor de lunch, het was rijst met bonen want ik heb vandaag al gelijk op school mee geluncht wat heel erg leuk was! En alle tijd na de lunch tot drie uur gaan ze rusten. Ze moeten dan met hun hoofd op tafel slapen. Soms kletsen ze een beetje en soms gaan ze wat liedjes zingen maar ze doen dan niet echt veel meer. Dus dat is best wel saai! En ik had zoiets van hier kan ik denk ik mijn draai niet vinden. Ook was ik bang dat ik met mijn uren in de knoop zou komen omdat ze van 8 tot 3 les hebben. Maarja opdrachten daar uitvoeren leek me ook niets. Dusja uiteindelijk ben ik naar huis gegaan. En heb het hier besproken en Barbara gemaild welke klas ik het beste kon nemen. Ook heb ik me hier samen met Daphne voorbereid op een gesprek met de headteacher want ik was bang dat mijn Engels niet goed genoeg zou zijn en daar was ik best wel zenuwachtig door. Dus heeft zei met geholpen om sowieso de dingen die ik wilde zeggen te vertalen zo dat ik met zekerder voelde, omdat ik het al eens gezegd had. Thuis heb ik lekker gegeten en ben ik op tijd naar bed gegaan want ik was dood op!

07-09-2010

Vandaag ben ik extra vroeg weg gegaan. Ik hoefde pas om 8 uur op school te zijn, en aangezien het drie minuten lopen is, ben ik er zo. Maar ik had besloten met de headteacher te gaan praten. Ik zag mezelf niet zes weken stage lopen bij kleuters die mij niet goed konden verstaan en mij niet snapte! Het Engels van die kinderen was daar niet goed genoeg voor maar mijn Engels ook niet dusja dat ging niet werken! Toen ik bij haar kwam was ze heel aardig en ze zei al dat ze dat wel dacht, maar dat ik deze hele week mocht kijken in welke klas ik wilde. Ze riep wel de lerares er bij en ik heb zelf uitgelegd dat het niet werkte. Ik vond het wel heel stom omdat, ze me gister een mandisi had gegeven. Dat eten ze hier in de ochtendpauze en ik vind het een beetje smaken als een oliebol heel erg lekker! En ze gaf het me omdat het de eerste dag was! Maar vond het zo sneu! En ze zei ook dat de kinderen al dol op me waren en dat ze het heel erg jammer vonden! Ik vond dat heel vervelend maarja ik moet toch ook voor mijn stage kiezen en de headteacher zei ook van dat het ging om mij en hoe ik me er bij voelde. Barbara had me klas 5 aangeraden dus daar vroeg ik om. Maar ze zei dat klas 4 ook goed en alleen Engels spraken maar toch nog wat jonger waren aangezien ik had gezegd dat ik de jonge kinderen het leukst vond! Dus daar ging ik kijken vandaag! Ik kwam daar en de kinderen begroette me hartelijk en ik voelde me meteen welkom! Echt een leuke warme klas! Toen ik binnen kwam hadden ze CRE dat is een soort godsdienst! Best interessant! De lerares had voor mij de antwoorden opgeschreven en toen mocht al gelijk de schriften nakijken wat ik het klinkt raar maar heel leuk vond! Het was allemaal in het Engels maar dat is goed voor mijn Engels! Ook is het heel anders met nakijken want als er iets goed is zetten ze er een soort streep door heen in plaats van een krul. Bij ons zou het dan fout zijn maar hier is het dan goed en als het dan fout is dan zet je er een kruis door heen. Dus dat was wel even wennen. En in ieder boek moet je als jet het hebt nagekeken iets zetten van seen of good en dan de datum zodat de ouders kunnen zien dat het is nagekeken en op welke datum. Ook komen hier de leraren naar de klassen, ze hebben zeg maar 1 hoofd leraar die er het meest is en vak leraren. Bijvoorbeeld voor wiskunde, scheikunde enzovoort. Er kwam vandaag een lerares voor wiskunde en een paar kinderen waren hun schrift vergeten en die kregen gewoon met de vlakke hand een paar klappen in het gezicht. Daar schrok ik wel even van, want ik ben dat niet gewend natuurlijk en ik dacht dat ze niet meer zouden slaan als er Kellebeek studenten zouden komen.. Maar blijkbaar niet.. Verder werden er nog wat corrigerende tikkende uitgedeeld tijdens de les.. Terwijl het hier dus ook illegaal is! Na die vreselijke wiskunde les kregen ze Engels van de lerares die ik beschouw als mijn begeleidster. Zei sloeg gelukkig niet! En toen ze klaar was met de uitleg moesten de kinderen opdrachten maken en die gelijk na laten kijken. Ze zei je mag bij mij komen of bij the teacher (dat ben ik) En de meeste kwamen bij mij! Heel erg leuk!
Tijdens de kleine pauze kreeg ik weer twee mandizi omdat het weer de eerste keer was dat ik er was. Maar nu voor haar dan. Echt lekker alleen de thee hier vind ik echt heel erg vies! Er zit melk in! En dan de bekers waar ik uit moet drinken zien er ook niet echt lekker uit maarja.. ik zal er vast wel aan wennen! Haha. Ik heb gewoon de hele tijd de lessen bijgewoond en wat dingen opgeschreven. Na de lunch die ik dit keer gewoon thuis ben gaan eten, vroeg ik wat ik nog kon doen, dingen nakijken ofzo. Maar dat was niet het geval. Er was wel een les die ik kon geven aan het eind van de dag. Van 4 tot 5. Ik mocht hem helemaal zelf invullen en het was twee uur dus ik dacht ik ga wel wat bedenken. Maar ik heb wel gevraagd of ik dat thuis kon doen want, dan kon ik op internet zoeken voor iets leuks. Dat vond ze prima als ik dan maar om 4 uur terug was. Dus ik naar huis Daphne was ook nog thuis dus die heeft me een beetje geholpen. Ik heb er hoe kan het ook anders, een zanglesje van gemaakt. Het liedje do re mi van the sound of Music. Ook heb ik de toonladder uitgelegd allemaal in het Engels. Ik was blij dat ik het kon voorbereiden want zomaar een les geven in het Engels is voor mij niet niks. Ik heb wel tegen de kinderen dat ik niet zo goed was in Engels als zei aangezien wij geen Engels praten in Nederland. Maar daar maakten ze geen punt van! Ik zei gewoon dat als ik iets fout deed dat ze dat maar moesten zeggen. Nou ze waren helemaal door het dolle heen door de les! Ze vonden het echt leuk en ik was daar zo blij mee en alles ging vanzelf. Ook heb ik nog een ander liedje aangeleerd. I like the flowers. En ze vonden het helemaal geweldig. Ik zei dat ze niks op hoefde te schrijven maar uiteindelijk zat bijna iedereen met een schrift om het op te schrijven! Haha. Ook heb ik ze vrij laten zingen de kinderen die dat wilde mochten een liedje zingen voor de klas. Dat vonden ze echt heel erg leuk! Een jongetje ging zelfs rappen! Haha en de halve klas deed stukjes mee echt heel leuk om te horen! Dus de les was geslaagd! En dat zei de juf ook want het was hun laatste les en ze gingen allemaal zingend weg! Ik ben samen met mijn begeleidster terug gelopen aangezien zij naar de hoofdstraat moest voor een Matatu. We hebben nog een beetje gekletst en toen afscheid genomen. Ik was helemaal blij en ik vond de klas geweldig! De anderen hadden helaas een mindere dag. Het was voor hun de eerste dag omdat, ze gisteren een vergadering hadden waardoor ze niet meer hoefde te komen. Dat was wel sneu voor hun! We hebben niet veel meer gedaan gegeten gekaard en toen ben ik redelijk op tijd naar bed gegaan.

Vandaag 08/09/2010

Pff vannacht heel slecht geslapen! Dan gaat de wekker wel heel vroeg hoor als je niet slaapt. Allemaal nachtmerries gehad! Maarja.. Toch weer met frisse zin aan de slag gegaan op school! Er waren weer lessen van morgen in klas Dolphin 4 dus ik kon niet veel doen. Maar toevallig was er weer genoeg om na te kijken, dit keer wiskunde. Geometrie nou dat krijgen wij hier op de middelbare school! En hier in groep 4! Maar goed ik heb het na gekeken. In de kleine pauze ging mijn begeleidster niet mee want, ze moest iets anders doen. Dus ging ik alleen. Heb eindelijk mijn eigen Mandizi gekocht! En maar een halve kom thee want was echt bang dat ik zo´n hele niet op kon!Ik ben bij twee leraren gaan zitten en heb gezellig met hen gepraat. Natuurlijk kwamen er voetballers in voor! Haha. Arjan Robben bijvoorbeeld. Maar ze vroegen ook naar de president. Dus ik uitgelegd dat we geen president hebben, maar een koningin. Haha grappig dat ze dat niet wisten! De ene leraar had het ook nog over wiet, dat vond ik echt hilarisch! Na de pauze heb ik weer Engels na gekeken. Ik vind het erg grappig wat sommige kinderen schrijven. Wat ik minder leuk vond, is dat we weer geslagen werd maar nu niet met de hand! Maar met een stuk tuinslang of zoiets. Het was net een zweep echt zo akelig! Ik had de neiging om te huilen! En bij iedere slag veerde ik ook op van mijn stoel echt onbegrijpelijk! Ook deed mijn begeleidster aan de wangen trekken van de kinderen! Nou ik wist niet dat wangen zo ver uit konden rekken! Zei sloeg ook met die tuinslang omdat iemand blijkbaar loog volgens haar! Ze vroeg aan mij of wij niet strafte in Nederland! Ik zei van wel maar dan anders, bijvoorbeeld door strafwerk of de klas uit sturen. Ook zei ik dat het verboden is bij ons om te slaan. Ze zei dat dat hier ook was maar dat ze de kinderen wel moeten pushen! Dat vind ik echt onzin want als ik lessen geef luisteren ze ook gewoon! Een andere leraar had ook erg losse hadden deelde steeds tikken uit met zijn pen! En hij had de kinderen twee keer vandaag en de tweede keer sloeg hij echt keihard met de tuinslang (zweep) Echt nou ik had het liefst dat dingen uit zijn handen gerukt en hem een pak slaag gegeven! Daarom ga ik morgen klagen want ik kan dit niet aanzien! Vandaag kwam er ook een leraar niet opdagen. Heel raar ze hadden eerst een soort studie uur en daarna weer niks. Maar dat studie uur was de lerares er nog maar daarna was ik alleen met de klas. Dus toen heb ik maar gezegd wat willen jullie leren. Iedereen Nederlands natuurlijk! Dus heb ik eerst het Engels opgeschreven en daarna het Nederlands en dan liet ik om de beurt een kind het in het Swahili schrijven voor mij! En ze vonden het kei leuk! Ook vroegen ze of ik ze nog zangles kon geven! Ik heb gezegd dat we aan het eind van de les nog gingen zingen. En dat vonden ze echt leuk, en ze kenden de liedjes van gister nog! Dus heb ik het toch wel goed gedaan! Ik had ook mijn fotoboekje meegenomen dus die heb ik aan mijn begeleidster laten zien! Ze vond het echt leuk en ik bij iedere foto iets vertellen! Echt heel erg grappig! Ze vond het echt grappig om alles te zien en vrijdag krijg ik de foto´s van haar zoontje van 4 maanden te zien! Morgen is ze er niet dus mag ik twee lessen van haar overnemen! Engels gelukkig weet ik al wat! En nog een les die ik zelf mag invullen! Ik ga sowieso eerst naam kaartjes met ze maken! Want de namen zijn echt lastig voor mij! Haha.. Ik heb nu al weer zin in morgen! En nu ga ik ook gelijk slapen zodat ik morgen fris van start kan gaan! Groetjes en nogmaals bedankt voor de leuke reacties!

09-09-2010.

Vandaag was teacher Sylvia er niet, ik zie haar een beetje als mijn begeleidster.. En zij is ook de hoofdleraar van klas 4 Dolphin. De eerste les die ze hadden was wiskunde. Een paar kinderen hadden iets niet af of iets vergeten en werden heel erg geslagen. Een meisje begon zelfs te huilen! Het leek wel of mijn hart uit mijn lijf bonkte! Zo hard ging mijn hart te keer! Ook begon ik te shaken. Heel mijn handen trilden. Ik stond op het punt van huilen! Maar heb me in kunnen houden! Zo erg! Ik ben daarna gelijk naar de Headteacher gegaan. Ik heb haar verteld dat de kinderen geslagen werden en dat ik dat heel erg vond! Ik liet haar ook mijn bibberende handen zien! Ze zei dat het bij de cultuur hoorde en toen zei ik dat het hier ook gewoon bij wet verboden is! Ze zei dat dat waar was maar dat de ouders het willen dat als hun kinderen iets vergeten of niet maken. Ze mogen niet slaan als de kinderen iets niet weten. Ze zei dat ik maar met de kinderen moest gaan praten die geslagen werden en dan vragen waarom ze geslagen werden. En dan moest ik ze vertellen dat ik dat niet doe en dat ik het heel vervelend vind als ze geslagen worden. Ook moest ik zeggen dat als ze iets vergeten of niet maken dan geslagen worden en dus niks meer moeten vergeten.. Ik vond het echt raar! Ik heb zoiets je kan altijd wat vergeten kan gebeuren toch! Maar om dan gelijk afgeranseld te worden! Ik kan daar echt niet tegen ik vind het al erg als het in films gebeurt zoals in Kruimeltje maar laat staan voor je neus! Dat geeft echt een heel naar gevoel en vooral als je zo machteloos staat! Ik zag dat de headteacher nog ging praten met de wiskunde lerares en die kwam toen naar mij toe. Ze vroeg of wij dat niet deden in Holland en ik zei dat dat verboden was en dat we dat niet doen! Ze zei ja hier is het ook verboden maar je moet de kinderen pushen anders doen ze niks! Ik dacht echt, de pot op met jou! Als ik ze iets vraag doen ze het ook en ik sla ze niet! En ik kan ook soms best streng zijn! Maarja.. Ik kon er dus niks aan veranderen. Ik heb me er overheen gezet en heb een eigen lesje gedaan! Daar werden de kinderen heel vrolijk van! Ik heb ze gevraagd om allemaal een leuk en vrolijk naam kaartje te laten maken en iedereen kreeg ook een sticker van mij! Ze vonden het geweldig en ik heb ze allemaal op de foto gezet! Echt daar word ik dan weer zo vrolijk van! Ook heb ik een groepsfoto gemaakt bij de poort, zie in mijn fotoboek. Echt heel leuk en het zijn echt schatjes! Ik moest ook nog een Engelse les overnemen, aangezien teacher Sylvia er niet was. IK heb ze om de beurt een stukje van een verhaal lezen en dan de vragen er bij laten maken. Ze vonden het geweldig dat ik hun Engels gaf! Verder heb ik ze in een uur dat ze geen les hadden hun huiswerk laten maken! Ik dacht dan heeft iedereen het af en dan wordt er morgen niemand geslagen! Zo heb ik dat ook gezegd en ze luisterde goed! Thuis hebben we weer lekker gekaard. En ik ga vroeg naar bed want, ben erg moe!

10-09-2010

De dag begon hier vandaag met het Assembly dat is altijd op maandag en vrijdag.. Alle kinderen staan dan op het plein en dan gaan er wat leraren iets zeggen en ze gaan met z’n alle zingen. Ook zijn er een soort van scouting kinderen die dan lopen en de vlag omhoog hijsen en de vlag eren. Het volkslied van Kenia wordt hier dan ook gezongen! Ik heb het niet helemaal meegemaakt omdat ik pas om 8 uur kwam.. Maar ik vond het erg leuk om te zien! Na het Assembly hadden ze nog even vrije tijd om te zingen. Teacher Sylvia vroeg of ik ze nog een liedje wilde leren. Ik heb to stop the train geleerd. Maar ik schreef wat woorden fout, dus toen zei de juf van moeten jullie haar niet verbeteren? Ik heb toen een leerling het krijtje gegeven en gezegd alles wat fout is geschreven mag je weg vegen en opnieuw schrijven. Ik heb ze gewoon verteld dat ik Dyslexie heb en dat ik niet zo goed in Engels ben als hun. Dat was helemaal geen probleem en ze helpen me graag! Heel lief! Vandaag hadden ze als tweede les wiskunde! En iedereen had zijn huiswerk af! En dus werd er niemand met dat zweepachtige ding geslagen! Ik was helemaal blij! En de lerares deed allemaal poeslief en ze keek dan soms zo naar mij van zie je hoe goed ik het doe.. Dat vond ik wel vervelend. Maar ja was al heel blij dat ze niet meer sloeg! En de kinderen denk ik ook! Verder heb ik niet veel gedaan vandaag alle lessen waren al vergeven dus kon niks geven.. dus heb ik maar wat in mijn leesboek gelezen. Wel heb ik bijna driekwartier met teacher Sylvia gepraat! Echt leuk, over de verschillen in onze landen. Heel leuk om dat allemaal te horen! Hier moeten namelijk klas 6,7 en 8 ook op zaterdag naar school! Op de basisschool! Ook begint hier een schooljaar in januari en niet in september. Ik vond het al zo raar dat ze ergens midden in het boek bezig waren, want ik was toch na de vakantie gekomen! Maar wat bleek nou, ze hadden de maand augustus vakantie en nu moeten ze tot december naar school dan hebben ze vakantie en na december komen ze terug en gaan ze als ze het jaar goed hebben afgesloten naar een volgende klas toe, dus echt heel anders als in Nederland. Ook zijn er nu geen muziek en drama teams meer helaas. Ik had dat van Barbara gelezen maar er zijn drie delen in een schooljaar en in dit deel hebben ze niks omdat het het einde van het schooljaar is. Dus helaas! Maar ik ga nog even goed kijken wat ik allemaal nog kan doen! Als ik nu terug kijk op deze laatste week vond ik het best wel heftig maar ook zeker heel leerzaam en leuk! Nu lekker weekend en lekker uitslapen! En dan maandag weer lekker met frisse zin aan de slag! Als het zo door gaat dan gaan de weken erg snel voorbij!

  • 10 September 2010 - 17:16

    Marlou:

    Wat een mooie week!
    Ik kan echt merken dat je het heel erg naar je zin hebt daar! Gelukkig! Veel succes met lesgeven en hopen dat deze tweede week minstens net zo leuk wordt als de afgelopen week! Veel plezier en succes!
    xxx. Marlou

  • 10 September 2010 - 18:23

    Susanne Huijps:

    Zo, wat een verhaal weer! Je hebt echt veel beleefd en ook weer heel wat overwonnen! Leuk om te lezen en succes weer maandag. Dat slaan, ik kan me er echt niks bij voorstellen... lijkt me idd heel erg om te zien, wie weet kan jouw aanwezigheid een beetje helpen om in te zien dat dat niet altijd hoeft...

  • 10 September 2010 - 20:51

    Mama:

    Dat slaan dat moet je ze maar gauw afleren, misschien als ze zien dat het zonder slaan ook werkt...en verder weer een heel leuk verhaal om te lezen, een geweldige ervaring om nooit te vergeten en...de 1e week zit er al op!xxxnakupenda
    mama

  • 11 September 2010 - 08:48

    Barbara:

    Hee meid,

    goed verhaal zeg! ik zie zo alles voor me, headteacher, thee met mandazi, enzovoort! echt leuK!

    die wiskunde leraren en lessen zijn beruchtin kena, dat zijn de ergste lessen! zul j nog merken. prbeer te zorgen dat je wegloopt of in ieder geval aan de kinderen laat merken dat ji dit niet doet en dat de leraar merkt dat jij het niet aankan, meestal lette ze er dan wel op!

    die thee moet je wel leren drinke! echt!!!in rangala willen ze perse dat je het drnkt anders ben j niet open naar ze, ik weet het heel vies maar zou het proberen:P haha

    naja we mailen! kus

  • 11 September 2010 - 12:01

    Anja[ma Daphne M]:

    Hoi Lisanne,wat een leuke week had jij,behalve dat slaan,gewoon barbaars.Fijn dat jij lessen over mag nemen,zo kun je laten zien dat het zonder slaan ook kan.Veel plezier komende week

  • 12 September 2010 - 19:29

    CoMU:

    Goed verhaal Lisanne. En blijf maar gerust zeggen dat 'slaan' niet een goede methode is tot verbetering. je zou ook een ander idee kunnen geven om te straffen. Klas vegen na de les of extra werk of je weet zelf best iets anders.
    Hou vol he, want je kunt daar nog veel ervaring opdoen. Tot het volgende berslag he. Is Mrs. Elisabeth nog de headteacher van de Golden Elite? groetjes...

  • 13 September 2010 - 17:48

    Cherynn:

    lisanne!
    wat een lieve & leuke fotos!
    en wat een verhalen!
    ik wens jou nog veel plezier en succes daar!
    vandaag was onze eerste schooldagje,

    xxxx

  • 14 September 2010 - 07:21

    Els Elsendoorn:

    Wat doe je het goed Lisanne! Leuk dat jij muziekles/zangles geeft. Echt iets voor jou! heb je in je vrije tijd ook leuke mensen om mee op te trekken? En helemaal geen heimwee? Nog veel plezier en succes! Els

  • 14 September 2010 - 08:30

    Lindsay:

    meis!
    ik kan gewoon lezen dat je daar aan het genieten bent! op een paar dingen na dan natuurlijk, dat slaan lijkt me inderdaad heel erg moeilijk!!
    maar lief, geniet er vooral van daar! ik hou je op de hoogte wat er hier allemaal gebeurd in de klas ;)

    liefs, lindsay.

  • 14 September 2010 - 17:34

    Mario:

    Hoi Lisanne,

    Klinkt erg leuk daar.
    Jouw Engels zal wel erg goed zijn als je terug bent. Kun je het Sanne en Niek leren. Sanne heeft net aan jouw foto's zitten kijken en vond ze erg leuk.
    Ik blijf je verhalen lezen.

    Groetjes,

    Mario

    PS
    We zullen je missen zaterdag tijdens de familiedag. Ik zal met Roy een extra biertje drinken.

  • 15 September 2010 - 06:41

    Elise:

    Ha Lisanne!
    Mooie verhalen en foto's hoor! goed dat je nu een leuke klas hebt :) wel een geweldige ervaring zo! heel veel plezier en succes!! xx

  • 15 September 2010 - 18:27

    Hans Crul:

    Hoi Lisanne,geweldig wat een verhalen en fantastische foto´s!!! Ik ben er voor gaan zitten en heb de verhalen in een keer allemaal gelezen,ik zie het zo allemaal voor me. Je hebt al veel meegemaakt en ook veel geleerd ! Ik vind het bijzonder knap van je hoe je weet om te gaan met de bijzondere situaties. Goed dat je steeds jezelf weet te blijven, proberen vol te houden! Hopelijk gaat het goed met je opdrachten en kun je je competenties ontwikkelen, zo te lezen gaat dat zeker en vast lukken. Lisanne veel succes en geniet er maar van !!!!!!
    Groet, Hans Crul

  • 17 September 2010 - 15:06

    Thom:

    Hey Lisanne,

    Wat ik voor mijn verjaardig wil weet ik echt niet, verzin maar wat leuks:P ik laat me verassen:P
    hahah
    maar ff een tip he van de ervaren fotograaf;)
    staan helemooie foto's bij enzo he ook van die dieren en mensen enzo maar je moet degene die die maakt even erop laten letten dat wanneer je een foto maakt je goed kijkt of alles erop staat want nu staan er bijvoorbeeld die foto van die zebra zou zown mooie fotos zijn maar nu staan net zijn hoeven er niet op is jammer;) gewoon even een tip ;)
    heeft daphne? word weer geactiveerd? staan heel veel codes moet ze maar even proberen;)misschien kun je volgende week zondag wel ff op skype komen als alle familie enzo er is.

    veel plezier verder

    groetjes thom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Lisanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 40361

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

backpacken en vrijwilligerswerk in Indonesië

29 Juni 2012 - 22 Juli 2012

Back to Kenya

31 Augustus 2010 - 06 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: