6e weekend en laatste stage week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu 6e weekend en laatste stage week - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu

6e weekend en laatste stage week

Door: lisannemandos

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

15 Oktober 2010 | Kenia, Kisumu

Zaterdag 09-10-10
Vandaag was ik weer best vroeg wakker. Na ontbeten te hebben ben ik samen met Daphne M en Debby gaan “shoppen” we gingen naar Nakumad city om daar de winkels te bekijken. Er was niet zo veel aan en we waren helaas gauw uit geshopt. Daarna zijn we maar gewoon naar de Nakumad gegaan en hebben we allemaal lekkere dingen in geslagen! Haha heerlijk hoor! Ik verbaasde me er echt over hoeveel lekkere dingen ze hier wel niet hebben die we in Nederland ook hebben. Na klaar te zijn bij de Nakumatt gingen we lekker zwemmen. Daarna middag eten en toen had niemand meer echt zin om te zwemmen dus zijn we bij debby gaan zitten op het balkon. Op een of andere manier kon ik geen mailtjes sturen dus had ik een probleem aangezien ik een schoolopdracht moest opsturen maar goed het is Kenia. Dus hakunamatata, maak je niet druk! Piet en Ineke hadden al genoeg gegeten dus die hoefde niet meer te eten. We besloten om met z’n vieren naar de Grill te gaan en daar lekker te eten, om vervolgens bij de buren de Laughing Boedha een toetje te eten. Drie keer raden wat ons toetje was! Hmmm heerlijk die Sisling Brownie! We besloten ook nog even een afzakkertje te doen. Toen we net om de rekening wilde gaan vragen kwam de ober ons vragen of we een drankje wilde van een man aan de bar. We vroegen aan wie hij dat drankje wilde geven en het bleek voor ons allemaal te zijn. We twijfelde even maar besloten toen dat het geen kwaad kon. Uiteindelijk wilde we gaan, maar toen vroeg de ober of we tequilla wilde. Nou vooruit dan, dus we namen het aan. Ook werd onze rekening weggehaald omdat de man alles wilde betalen het was zo’n 25 euro en dan de drankjes die hij al had betaald nog niet meegerekend ook zaten er twee sisling brownies bij. We wilde het niet aanemen maar hij stond er op. Toen we wegliepen gaven we hem een hand en zeiden nogmaals dat het niet nodig was. Maar hij wilde het. Jammer genoeg was ik de laatste en de rest was al weg gelopen. Hij vroeg om mijn nummer en nog wat andere dingen. Ik heb mijn nummer niet gegeven. Hij vroeg ook of we hier vaker kwamen dus ik zei ja en hij zei tot volgende week. Ik dacht ja heel erg bedankt maar volgende week kom ik toch echt niet terug! Dus ik ging snel achter de andere aan. Toen ik beneden kwam, aangezien het lounge gedeelte boven is. Hield een ober mij aan om te vragen waar ik vandaan kwam en dat hij mijn jurk zo leuk vond. Ik had geen jurk aan maar een rokje maar goed. Hij zij ook dat ik er smart uitzag.. Okey dacht ik beetje raar maar dat blijkt hier niet slim te zijn maar mooi ofzo. Ik had eigenlijk niet zo zin in dat geslijm en ben gauw naar de meiden buiten gegaan. Gelukkig kwam Sammie gauw en konden we naar huis. Een beetje een rare avond. En we zijn daarom ook maar gauw gaan slapen.
Zondag 10-10-10
Vandaag heb wilde ik eerst lekker uitslapen! Dat Maar helaas lukte dat niet echt. Ik heb toen maar aan school gewerkt,en proberen te mailen. Toen dat niet lukte ben ik maar lekke rwat met de meiden gaan kletsen. Daarna zijn we s middags naar Millicent gegaan om Chapati te leren maken. Ze woont echt heel mooi en het was heel leuk om naar haar toe te gaan. Haar man had zelfs cheesecake voor ons gemaakt. Heel erg lief. Daarna gingen we naar binnen om chapati te leren maken. Dat is een soort Keniaanse pannenkoek van bloem, olie en water. Ik heb ze helemaal leren maken en het was echt heel gezellig. Dus als ik thuis kom kan ik op z’n Keniaans koken. Het was een erg gezellige middag. Helaas eindigde het met regen en we moesten echt over een hobbel weg terug. Pff nou zoals Sammie zei hadden we Milkshakes. Haha. Thuis hebben we lekker onze Chapati gegeten met soep er bij. Ze eten het hier met van alles. Het is een soort van bijgerecht. Daarna hebben we film gekeken met z’n allen. Daarna weer lekker naar bed.
Maandag 11-10-10
Het begin van mijn laatste stage week. Ik vind het erg jammer dat de tijd zo snel gaat. Maar helaas niks aan te doen en ik wil er het beste van maken de laatste dagen. Het assembley duurde weer best lang maar ik heb nu wel het volkslied mee kunnen zingen! Haha dat vond ik erg leuk om te doen. Teacher Sylvia was er niet in de ochtend. Dus de kinderen hadden geen Engelse les van haar. Ik heb hem maar over genomen want, anders hadden de kinderen ook niks. Het was een gezellige les. Na de les ben ik begonnen aan de grote stapel met boeken. Pff dat waren er echt een hoop! Ik kon niet alles na kijken omdat ik de andwoorden niet had van alle boeken. Vandaag was de wiskunde lerares op dreef zeg. Ze bleef maar meppen met de plastic cain. Uiteindelijk was ze bezig een jongetje te slaan dat was zo zielig. Hij smeekte haar op te houden maar ze zwichtte er niet voor. Ik voelde me echt elendig en wist niet wat ik moest doen. Ik wilde liever de klas niet uit lopen want dan voelt het voor mij alsof ik ze in de steek laat en dat wil ik natuurlijk niet. Ik koos misschien voor een niet zo goede oplossing en dat was mijn ipod hard aan zetten. Het hielp alleen niet want ik kon het nog horen. Ik vond het stom dat ik niet voor het kindje op kwam, maar de andere kinderen schenen het normaal te vinden. Sommige lachten zelfs. Het was ook al lang niet meer gebeurt dus het overdonderde me.. Uiteindelijk stopte ze en de jongen mocht weer gaan zitten. Ik had heel erg medelijden met hem. Maar ze sloeg de andere kinderen ook, volgens mij wel iedereen. En de kinderen lachte er om. Heel raar om dat te zien! Ik was opgelucht dat de les voorbei was maar de lerares wist volgens mij wel dat ik het niet leuk vond want ze ontweek me de rest van de dag. S middags was Sylvia weer terug. En ze was erg blij dat ik al wat boeken had nagekeken. Daarna gingen we verder. Groep 6 kwam nog langs om te vragen of ik ze les wilde geven. Dat heb ik gedaan. Ik heb ze 1,2,3,4 hoedje van papier geleerd, heel erg grappig. Ook heb ik ze het Wilhelmus aangeleerd dat was erg moeilijk maar het klinkt aardig. Ik heb ze ook een beetje voorbereid met hun Nederlands op morgen want dan gaan de meiden met mij mee naar school. Thuis na het eten viel de stroom uit. Tjah toen stonden we daar in het donker. Wij belde Sammie want we moesten toch naar de Nakumad dus we hoopte dat als we terug kwamen dat de stroom het weer zou doen. Helaas bleef het bij hopen en eenmaal terug was de stroom nog niet aan. Dus gewapend met zaklamp zijn we naar binnen gegaan. We besloten maar om kaarsen aan te steken en buiten bij Debby te gaan zitten. Het was heel gezellig. Helaas moest de afwas ook nog wel gedaan worden.. Zonder stroom begonnen Daphne K en ik aan de afwas. Op het gasfornuis hebben we water gekookt en daarmee begonnen we. Tot dat Daphne zei, er loopt een.. er loopt een.. Ik pakte mijn zaklamp om beter te kunnen kijken aangezien er iets op het keukenkastje liep. We wisten niet wat ik dacht namelijk dat het een salamander was. Maar toen ik scheen bleek het een grote dikke vette kakkerlak te zijn!!! Wij gillen, echt man ik schrok me dood. De andere hoorde het ook en kwamen kijken. Die schrokken ook dus het werd 1 gil partij! Uiteindelijk kwamen Piet en Ineke en de bewaker ook kijken. De bewaker heeft hem uit de weg geruimd. Maar inmiddels deed de stroom het nog steeds niet! Pff ik dacht zo kan ik echt niet slapen want, ik weet niet wat er in mijn bed zit.. Wie weet zit er zo’n beest in mijn bed. We gingen nog even kletsen met z’n allen maar toen wilde de andere toch naar bed. Dus tjah ik mijn tanden poetsen in het donker enzo.. Toen ik net de moed had opgegeven en toch maar in wilde gaan liggen ging het licht aan! De stroom deed het weer eindelijk! Zo kon ik goed kijken of er niks in bed lag en veilig gaan slapen. De dag had me wel weer gesloopt hoor!
Dinsdag 12-10-10
Vandaag gingen de meiden met mij mee naar school. Ik had er echt heel erg veel zin in, om ze te laten zien hoe het bij mij is. Ik wilde ze eerst voorstellen aan de headteacher maar die was ergens anders dus moesten we even op haar wachten. Ondertussen hebben we naar de kleuters gekeken die een soort Assembley hadden. Daarna heb ik de meiden voorgesteld aan Sylvia en aan mijn klas. We gingen wat dingen na kijken en daarna was het pauze. We gingen maar naar de kantine, maar de meiden hoefde de vieze thee niet, haha en helaas kon ik niet meer weigeren. Ik bleef maar met die mokken overschenken zodat hij af zou koelen maar aan het eind lag de helft van de thee op tafel. Dat is jammer zeg. Daarna gingen we nog naar de klas terug. Maar de kinderen hadden les dus gingen wij naar klas 6 Dolphin om de meiden voor te stellen, die hadden les dus ik zei dat ik later wel terug zou komen. Ik zei laten we naar mijn kleuter klasje gaan en toen we opweg waren hoorde we allemaal gegil. Ik dacht wat is dat nou, ik keek om en zag een leraar aan komen. Hij vroeg of we misshien binnen wilde komen want dat wilde de kinderen graag. Dat was in groep 4 Shark. Ze hadden een hoop vragen, ook over Nederlandse woorden. Ze vroegen ook om het liedje hoofd schouders knie en teen aangezien ze die bij andere klassen hadden gehoord. Dus dat hebben we ze geleerd. Het was echt een groot feest, zelfs de leraar deed mee. Toen ik vertelde dat ze in Nederland niet slaan, vielen ze de leraar bijna aan! Haha… maar goed ook dacht ik. De les was voorbei en we gingen naar de kleuters. Teacher Angie vertelde wat over hoe het zat met de kleintjes en ze liet de kinderen zingen voor ons. Heel erg leuk! Daarna gingen we weer terug. Iemand van 6 Dolphin kwam vragen of we naar hun klas toe kwamen, ik zei okey en we gingen op weg. Alleen werden we onderweg binnen gevraagd bij 6 Shark en we hebben daar het een en ander verteld en uitgelegd en ze konden vragen stellen. Het was erg gezellig, want de leraar hielp ons een beetje en vroeg zelf ook dingen. Helaas ging de bel voor de lunch al en nu waren we niet naar 6 Dolphin geweest. Ik voelde me schuldig en zei dat ik na de lunch meteen kwam naar hun klas. Dus zodoende na de lunch gingen we naar 6 Dolphin. Het was heel gezellig maar wel heel druk. En daar was geen extra leraar. Daphne K heeft ze door middel van UK uitgelegd waar Holland ligt, ik snap niet hoe ze aan die theorie komt maar goed. Zo heeft ze het in bijna elke klas uitgelegd. Het was wel een drukke les. Daarna ging de bel voor games time en gingen we lekker buiten zitten en met de kinderen mee spelen. Daphne K ging eerder weg omdat ze een pakje had gekregen en die op moest halen. Ik had de laatste les in mijn eigen klasje. Ik heb ze 1,2,3,4 hoedje van papier geleerd. Ze vonden het geweldig en het was erg gezellig. Daphne M en Debby hebben aan het eind nog lollies uitgedeeld waar de kinderen heel blij mee waren. Daarna hebben we afscheid genomen en zijn naar huis gegaan. Nadat we eerst nog een ruzie op moesten lossen maar goed. Dat hoort ook bij de taak van een onderwijsassistent! Thuis zeiden Daphne M en Debby dat het wel vermoeiend was zo’n dag en ik zei ja ik weet het daarom kom ik altijd zo moe thuis, haha. Dus vanavond op tijd naar bed want, morgen ga ik mee naar het ziekenhuis! Ben heel erg benieuwd aangezien ik zoveel verhalen heb gehoord en me er tot nu toe nog niks bij voor kan stellen.
Woensdag 13-10-10
Vandaag ging ik niet naar school maar naar het ziekenhuis. Ik ging met Daphne M mee naar casualty dat is een soort eerste hulp. Ik stelde me voor aan verschillende mensen. Het was nog niet druk dus eerst heeft ze me een rondleiding gegeven door het ziekenhuis. Toen we naar buiten liepen kwam er een motor aan, met iemand achter op die heel hevig bloedde, ik zei tegen daphne nou ik heb eerste bloef al gezien. Zij had het niet gezien, ik vond het echt apart dat hij gewoon zonder bescherming op die motor zat en ook nog gewond was. Maar goed hier is dat heel normaal. We vervolgde onze trip en ik heb een groot deel van het ziekenhuis gezien, en Daphne heeft alles uitgelegd. We wilde ook naar Debby gaan maar daar zat de deur dicht dus gingen we terug naar de eerste hulp om eerst nog langs de labor ward te komen, waar vrouwen bevallen. Daphne kende daar niemand dus zijn we maar naar beneden gelopen. Terug naar de eerste hulp. De man van de motor zat in de wachtruimte en hij drupte! Overal druppels op de grond en op het bankje! Echt heel raar en dan komt er een schoonmaker en die poetst het dan weg met een mop. Echt heel raar. Na een tijdje mocht hij de verpleeg kamer in. Daar moest hij eerst een tijd zitten. En hij drupte nog steeds. Daarna mocht hij gaan liggen, ik dacht eindelijk zeg nu gaat het gebeuren. Ik zou een wond gaan zien. Maar helaas het duurde heel erg lang. Want niemand hielp hem en hij moest heel lang wachten. Toen gingen wij nog maar een rondje lopen. Daarna zijn we naar labour ward gegaan. Daphne zag een bekende en we konden een bevalling gaan zien! Het is daar blijkbaar heel normaal dat je mee kijkt. Het was best wel raar en rommelig in de kamer. En er lag op een oncomfortabel bed een vrouw te bevallen. Achter ons legde Daphne uit, was een soort couveuse waar kinderen altijd in worden gelegd en daarnaast was blijkbaar een dodenbak! Er lagen ook twee dode kindjes in! Ze waren in doeken gewikkeld en op een doek stond een label van de datum. Het kindje was om 10 voor 9 geboren en gestorven. We hebben eigenlijk wel geluk gehad aangezien we op dat moment iemand hoorde schreeuwen, wat hier normaal is. We wilde gaan kijken, maar Daphne zei misschien kunnen we beter later gaan, want zo vroeg in de morgen is dat niks. Dus eigenlijk wel beter dat ik dat niet gelijk had moeten zien. Ik voelde me niet zo lekker dus gingen we heel even weg om bij te komen, wat drinken en een dextro en toen was ik er klaar voor. Toen wij binnen kwamen duurde het maar heel even en toen mocht ze gaan pushen! Door een vrouw die blijkbaar de leiding had en Daphne en Debby big mama noemen werden er twee leerlingen van hun krukjes gestuurd. Die werden voor de vrouw gezet en wij moesten gaan zitten. Zo hadden we goed zicht. Ik vond het best wel raar en Daphne zei als ze nou spuit, spuit ze recht in mijn gezicht haha! Het kindje was er heel erg snel en het was gezond. Het was een meisje en ze was 3.7 kilo. Ik vond het heel bijzonder om mee te maken. Maar de vrouw was niet eens blij ofzo ze keek amper naar het het kind. Zo raar dat is ook heel anders dan in Nederland! We gingen weer naar beneden om daar weer eens te kijken. Later zijn we weer naar boven gegaan om nog een bevalling te zien. Het ging heel snel. Er was een man bezig met die vrouw en voor het steriele pakket überhaupt open was kwam het hoofdje er al een stukje uit. Uiteindelijk kwam een vrouwtje helpen en het kind was er in Now time uit. We waren dus net op tijd. Dit maal was het een jongetje van 4.3 kilo. Deze vrouw hield het kindje wel vast maar, niet echt innig ofzo. Toen we later nog een keer binnen kwamen lag de vrouw er nog. Ze werd gehecht en het bleek dus dat ze was uitgescheurd dat wisten wij helemaal niet. Maar heb ik dat ook gezien dus. Er lach toen die andere vrouw aan het bevallen was nog een andere vrouw, en die moest op dat moment bevallen. Ze lag er al best lang. En het was echt een moeilijke bevalling. Ze werd ingeknipt! Gruwelijk om te zien, ik wilde niet kijken maar wist niet dat ze nog niet klaar waren dus zag ik het toch. Er stonden allemaal verplegers en verpleegsters te duwen op haar buik en het ging er hard aan toe. Toen het hoofdje er al uit was werd ze nog verder ingeknipt! En toen kwam het babietje. Er waren ondertussen in de “couveuse” al zuurstof slangen neergelegd voor het kindje. Er lagen ondertussen gewoon twee andere kindjes nog in. Het kindje zag er erg slecht uit en ik vreesde het ergste. Ze begonnen op de voeten van het kindje te slaan en het kindje te beademen. Uiteindelijk begon het heel even te huilen en we wisten dat het leefde. Pff ik ben nog nooit zo opgelucht geweest het was echt spannend. Door dit voorval gingen we wel veel later eten want we wilde het niet missen en zijn gebleven tot het kind er was en tot we wisten dat het leefde. Thuis zijn we gaan lunchen en toen we terug waren was er niks meer te doen. Dus was ik een keertje lekker vroeg thuis. We hebben even bij het zwembad gezeten en daarna gingen we een beetje chillen waarbij ik in slaap was gevallen. Ja zo’n dag is wel vermoeiend. S avonds gingen we naar de popcorn kraam om voor mij 30 zakjes popcorn te kopen. Ik had namelijk bedacht alle kinderen een zakje met wat spulletjes aan de kinderen uit 4 Dolphin te geven. Er zitten snoepjes, een lollie, ballon, toeter, velletje stickers waar ik iets opgeschreven heb en een zakje popcorn. S avonds hebben Daphne M en Debby me geholpen met de zakjes te vullen, daar was ik wel blij mee want 30 zakjes vullen is best een werk maar met z’n drieen zo gedaan. Toen we op weg terug waren naar huis. Gebeurde iets heel raars ik zat voor in de tuktuk aangezien we met z’n vieren naar de Nakumatt gingen. Er werd vlak voor onze neus een moterbestuurder van zijn moter af geduwd. Echt heel raar, hij werd geduwd door iemand in normale kleren en viel midden op een rotonde. Hij rende weg maar stopte naast de kant van de weg. Zijn slipper lag nog op de rotonde. Ik schrok me rot en dacht dat het een overval ofzo was. Sammie reed door want de motor werd van de weg gehaald. Gelukkig maar! Hij vertelde ons dat die man een agent was in burger. En dat ze dat bij alle moters doen. Ze controleren of ze een rijbewijs hebben enzo. Maar die man had wel dood kunnen zijn. Maar het schijnt hier heel normaal te zijn. Die motor rijder had blijkbaar geen rijbewijs zei Sammie en daarom wilde hij weg proberen te komen. Sammie waarschuwde een grote groep met motor rijders en ze reden allemaal gauw weg. Ik vond het zo raar. De politie is hier dus blijkbaar niet je vriend. Het is allemaal corruptie zei Sammie. Dan moeten ze veel betalen en naar de gevangenis blijkbaar. Ik vond het echt raar en mijn hart bonkte als een gek! We waren allemaal wel geschrokken. Maar het hoort het er hier blijkbaar allemaal bij, volgens Sammie. Thuis hebben we mijn tasjes gemaakt en daarna zijn we naar bed gegaan.
Donderdag 14-10-10
Vandaag mijn ene laatste dag! Ik vind het echt heel erg jammer dat het zo snel voorbei gaat, ik zal de kinderen hier wel missen denk ik! Vandaag begon de dag met nakijken, aangezien er weer heel veel boeken lagen. Ik moest wel even wachten want ik had de antwoorden niet aangezien Sylvia er niet was moest ik op haar wachten. Toen ze terug kwam heeft ze me verschillende boeken gegeven die ik kon nakijken. Zelf had ze lessen. Een meisje uit groep 6 vroeg of ik les kon geven, ik zei ik maak dit even af en dan kom ik. Toen ik aan kwam was er al een leraar die les gaf, dus ik ging weer terug. Een les later kwam ze weer en ik liep even later naar de klas en toen was er weer een leraar. De klassenleraar zat achter in de klas, dus ik zei dat ik al twee keer langs was geweest omdat ze dat vroegen en dat er dan steeds een leraar was. Hij zei kom maar van twee tot drie dan hebben ze geen les, dus kun jij lesgeven. Ik ben toen gelijk langs de kleuters gelopen omdat morgen de lerares er niet is. Dus wilde ik alvast afscheid nemen. Ik heb een les rekenen en vormen mee gekeken en de boeken na gekeken van de kinderen en ze weer een high five gegeven. Daarna liep ik naar de klas om te checken wie er morgen niet zijn omdat ze naar Nairobi gaan, zodat ik hun zakje alvast kon halen en geven. Ze waren er namelijk ook s middags niet. Toen ik wist wie er niet waren ben ik even naar huis gelopen om de zakjes op te halen en alvast te geven. En die heb ik toen even gebracht. Daarna ging ik lunchen. Na de lunch ben ik eerst naar de kleuters geweest om echt afscheid te nemen en adressen uit te wisselen met de lerares. De kinderen hebben me uitgezwaaid en ze riepen allemaal dat ze me zouden missen en God Bless you enzo. Heel erg schattig! Daarna ging ik naar klas 6 Dolphin. Ik had allemaal nieuwe kleurtjes mee genomen en ik heb ze eerst allemaal over het beroep laten praten wat ze wilde worden later. Daarna moesten ze dat gaan tekenen. Het was echt een hele gezellige les! En ze waren ook niet te druk dit keer, gelukkig. Daarna was het games time. Ik dacht ik ga met mijn eigen klas ook maar kleuren, dus moest ik wat papieren bij halen. Toen ik terug kwam. Zei Sylvia kom we gaan naar de bijeenkomst van leraren. Het lijkt een beetje op een kerkdienst maar dan in klas lokaal. Heel apart! De leraren waren echt heel anders.. Er werd voorgelezen uit de bijbel en daarna gezongen en mensen spraken gebeden uit. Uiteindelijk stonden we in een kring, ik stond met iemand die ik

  • 16 Oktober 2010 - 09:44

    Mama:

    Zo, weer een heel verhaal, leuk dat je ook effe in het ziekenhuis kon kijken en je favoriete bevallingen kon zien,hahaha!Zo, dan zitten de 1e 6 weken er op, voor jou snel voorbij gegaan, voor mij niet hoor!Maar ja, aan alles komt een eind ook aan 3 maanden Kenia!Heel veel plezier in je week vakantie en doe de olifanten de groeten!Geniet ervan, want die safari's zijn zo gaaf en ...ik kan het weten, en onthoud:elk afscheid is de geboorte van een herinnering!dikke kus en nakupenda,mama

  • 16 Oktober 2010 - 10:04

    Barbara:

    zo erg he die laatste week! gelukkig kan je zo nu nog op zoeken!
    ng veel plezier!

  • 18 Oktober 2010 - 09:46

    Nancy:

    Wat een prachtige stageverhalen. Durf je ooit nog aan kinderen te beginnen????De eerste periode al weer voorbij. De tijd vliegt. Een fijne safari en maak maar mooie foto's.
    Groetjes van Pim, Mathijs,Pepijn ,maartje en een poot van Snoopy

  • 21 Oktober 2010 - 11:09

    Mama:

    waar blijven de foto's van je haar?Hahahaen van de safari natuurlijk!!!!Ben zeer benieuwd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Lisanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 40354

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

backpacken en vrijwilligerswerk in Indonesië

29 Juni 2012 - 22 Juli 2012

Back to Kenya

31 Augustus 2010 - 06 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: