5e weekend en 5e stageweek! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu 5e weekend en 5e stageweek! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu

5e weekend en 5e stageweek!

Door: lisannemandos

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

08 Oktober 2010 | Kenia, Kisumu

Zaterdag 02-10-2010
Vandaag was uitslapen er weer eens niet bij helaas. Maar goed daar raak je aan gewend! We zijn s ochtend best vroeg met z’n allen naar de Massai markt gegaan. Ja alweer! Er waren best nog wat kraampjes dicht en niet iedereen was klaar met alles opstellen. Maar ze waren ons weer flink aan het lokken en wij waren weer flink aan het afdingen. Ik heb weer veel te veel gekocht. Maarja wat wil je je bent hier maar een keer toch. En dan moet je er veel herinneringen aan hebben. Het was erg gezellig en heb nog met een man gepraat over van alles en nog wat en hij zou naar Duitsland gaan. Dus hebben we wat gekletst. Bij het laatste kraampje wilde ik nog wat doeken kopen. Dat zit lekker en ik vind ze erg mooi! Maar ik kon het maar niet eens worden over de prijs met het vrouwtje. Aangezien ze wist dat Ineke bij ons hoorde moest ik die maar gaan halen want die zou mij wel helpen. Uiteindelijk is het nog mijn prijs geworden. En ging ze akkoord. Ook heb ik nog een ketting gekregen. Daphne M die ik ook had meegenomen om te helpen, zag nog twee mooie doeken dus die besloot er ook nog maar twee te kopen. Haha. Op de doeken staan ook zinnen in het Swahili, aangezien ik dat niet ken vroeg ik of ze het wilde vertalen. De ene ging over trouwen en over liefde. Op de andere doek stond, je kan beter een auto hebben dan een vriend die niks om je geeft. Dat vond ik een mooie uitspraak. Het lijkt misschien raar maar, je hebt meer aan materiële spullen dan aan een vriend die jou voor de gek houd en niet echt van je houd. Toen ik alles gekocht had gingen we nog even wat drinken op het hoekje. Daarna met twee tuktuks terug. Om vervolgens samen met Daphne K boodschappen te doen bij de Nakumad. Ik wilde nog wat ballen kopen voor de kinderen op mijn school en heb wat extra kleur potloden gekocht aangezien ze kleuren zo leuk vinden. En we hebben daarna snel de boodschappen gedaan, aangezien het buiten erg warm was wilde we zwemmen. Het heeft al een paar dagen niet geregend dus het is nu heel warm hier. Dan is een zwembad wel echt heel lekker hoor om even af te koelen. S avonds hebben we lekker gewoon hier gegeten en s avonds met z’n zessen gekaard. Toen we klaar waren met kaarten zijn we bij Debby op het terras gaan zitten / liggen. Iedereen was al gauw erg moe het was ook al een uur of 12 dus gingen we naar bed. Aangezien we morgen de nijlpaarden gaan bekijken.
Zondag 03-10-2010
Vanochtend werd ik gewekt door Daphne en Debby om half 9. Aangezien we op tijd weg wilde en ik nog niet wakker was. Ik heb snel wat gegeten en me aangekleed en toen zijn we met twee tuktuk’s naar kibokobay gegaan. Pff het laatste stuk was een onverharde zand en kei weg. Nou we zijn weer lekker door elkaar geschud! We kregen in Dunga een klein dorpje een “vismarkt” te zien. Het waren een paar tafels en op een tafel lag wat vis. Nou ja vis, een hoopje stank met heel veel vliegen. Bah! Toen ik dat zag hoefde ik meteen geen vis meer! We gingen met een bootje het meer op. Maik en Sammie onze chauffeurs gingen ook mee. Het was heel gezellig en we hebben de nijlpaarden gezien! Ook heel veel vogels en mannen in alleen een onderbroek! Dat was wel het leukst! Haha. Eenmal terug hebben we nog wat gedronken en vlak bij ons. Was een openlucht kerkdienst bezig. Heel apart om te zien! Ze zingen veel het zelfde soms andere teksten maar steeds op het zelfde deuntje. Uiteindelijk stopte het en ging iedereen zitten om te bidden. Heel apart! Daarna met de tuktuk weer over die hobbel weg terug! Nou ik snap echt niet dat die tuktuk dat overleeft. We zijn gelijk door gereden naar een opvang voor wezen, St. Rita’s Orphins House. Daar kunnen kinderen lunchen en avond eten door de weeks. Zo helpen ze de kinderen wel blijven de kinderen in hun eigen omgeving wonen bij familie, aangezien de kinderen dan in een normale omgeving opgroeien en sneller de maatschappij in kunnen. Echt een heel mooi initiatief! En jaja Prins Willem Alexander was er ook geweest! Haha we hebben veel foto’s van hem gezien en zijn handtekening in het gastenboek! Heel erg leuk om te zien dat de Prins zo betrokken is bij zulke dingen. Het was erg interessant maar ook erg warm! De regen laat nog steeds op zich wachten. Na ons bezoekje zijn we terug naar huis gereden. Pff nog een stuk op die hobbel weg! Maar daarna gelukkig over de as valt weg! Daarna lekker aan het zwembad liggen even en nog wat zwemmen. Niet voor heel lang aangezien er donkere wolken aan kwamen, misschien toch regen!? Helaas nee weer geen regen. Wel zijn we bij de green garden uit eten geweest. Heel gezellig en de kip was niet verkeerd! Iedereen had bijna hetzelfde gerecht. Dat was wel grappig! Daarna naar huis en naar bed.
Maandag 04-10-2010
Vandaag is het dierendag, niet dat ze dat hier kennen maar goed. Ik dacht er toch even aan, ben ik even blij dat ik er niet ben hoef ik die flauwe grapjes over gefeliciteerd enzo.. niet aan te horen! Hier ging alles gewoon zijn gangetje eerst Assembley en daarna lessen. Ik had geen lessen.. Helaas.. Klas 6 heeft nu deze week examens dus daar kan ik niet heen. En ik mocht CRE geven dat is godsdienst en vooral met de bijbel enzo. Ik heb aangegeven dat dat niet zo’n goed idee was. Ik ken niks van de bijbel dus dat is al niet geloofwaardig. En zij verteld er altijd van alles om heen, als die kinderen mij een vraag stellen kan ik die niet eens beantwoorden dus ik besloot om het niet te doen. Wel mocht ik de rapporten van de kinderen schrijven. Erg leuk om te doen want, zo voelde ik me echt hun leraar. De acht moest ik wel aan wennen want die schrijven ze hier anders en ik moest het op die manier schrijven. Hier moest ik alleen schrijven wat de scores van de toetsen waren en wat hun positie in de klas was. Of ze boven aan of onder aan staan. Ik was er best snel mee klaar en Teacher Sylvia stond er van te kijken hoe snel ik dat gedaan had! Haha ja ik werk nog steeds op z’n Nederlands lekker snel! Daarna ben ik heel even bij de kleuters geweest maar ik had niet zo veel tijd dus zou ik de volgende dag wel weer komen. Tijdens games time heb ik lekker met de klas mee gespeeld. Ze deden allemaal handje klap spelletjes en spellen in de kring. Ze vonden het heel leuk dat ik mee deed en ik vond het ook erg leuk. Ik had een jongen mijn camera gegeven om foto’s te maken. Helaas heeft hij er geen gemaakt omdat hij het knopje niet lang genoeg ingedrukd hield. Anders waren het er denk ik wel meer als 100 geworden. Maar goed volgende keer beter! Na games time niet veel meer gedaan. En daarna naar huis. Na het eten nog wat gekletst en daarna lekker naar bed.
Dinsdag 05-10-2010
Pff het was vanochtend al erg warm toen ik naar school ging helaas.. Op school heb ik weer veel boeken nagekeken. En wat aan school gedaan. Verder vroeg ze weer of ik godsdienst wilde geven. Ik zei dat ik dat echt liever niet deed omdat ik er niks van af wist. Ook moest ze nog Engels geven, ze heeft de lessen om gedraaid en een uur voor de lunch ben ik naar huis gegaan om dat Engels voor te bereiden die ik na de lunch zou geven. Het ging over vaccinatie en ik besloot om wat over de vaccinaties in Nederland te vertellen en ook wat over de vaccinaties die ik allemaal moest hebben voor ik hier heen kwam. Ik heb ook mijn vaccinatie boekje laten zien, dat vonden ze echt allemaal heel erg leuk! Daarna de rest van de les afgemaakt zoals die in het boek stond. Het ging echt heel goed en ik merk dat mijn Engels steeds een beetje beter word! Als ik straks terug kom praat ik alleen nog maar Engels haha! Na mijn les was het weer tijd voor games! Ik heb weer met de kinderen gespeeld en het was heel gezellig. Wel jammer dat er steeds kinderen aan mijn haar zaten, op het begin is dat leuk maar later word dat echt irritant! Ik heb er toen iets van gezegd want sommige trokken er ook aan. Dat komt omdat ze hier niet van dat zachte haar kennen en ook geen blond. Toen de bel ging moest teacher Sylvia naar een andere klas. Ze zei dat ik wel naar huis kon gaan. Alleen kwam er in mijn klas geen leraar dus ben ik maar gebleven. Ik heb een beetje gekletst met ze en hun werk laten maken. Ik heb met een meisje gepraat dat vaak geslagen wordt en bijna nooit haar werk af had. Ik vond dat sneu en vroeg hoe dat kwam. Ze zei dat ze na school vaak nog moet werken. Ik vroeg of ze voor haar ouders moest werken. Dat was niet zo slim want het bleek dat die er niet meer waren. Echt heel lullig. Daarna vroeg ik of ik haar kon helpen. Nu heb ik voorgesteld om samen met haar het werk te doen zodat het af is. Ik hoop dat het goed komt, en ik wil er nog wel een beetje verder achter komen hoe het allemaal zit. En hoe ik haar beter kan helpen. Daarna heb ik nog even gezongen met de kinderen dat vinden ze altijd leuk! Daarna ging de bel alweer en was het tijd om naar huis te gaan. Helaas regende het en aangezien ze hier denken dat ze van suiker zijn mocht ik niet naar huis. Ze zeggen dat je ziek word van de regen. Nou als dat zo was was ik al heel lang heel ziek, aangezien ik in Nederland ook de hond uitlaat in de regen of door de regen moet fietsen, maar goed ik kon dat niet aan haar verstand brengen en helaas moest ik wachten. Uiteindelijk mocht ik gelukkig naar huis. En eenmaal thuis heb ik lekker gedoucht en daarna gegeten. Daarna aan school gewerkt. Debby en Daphne M vroegen of ik mee film ging kijken. We hadden twee matrassen naar Debby’s keuken gesleept en daar hebben we Greas gekeken. Het was heel erg gezellig! Daarna zijn we allemaal naar bed gegaan.
Woensdag 06-10-2010
Vandaag ging ik met een goed gevoel naar stage. Ik was mijn goede gevoel snel kwijt helaas. Op een of andere manier ik weet niet waarom was de sfeer gespannen. De kinderen zaten buiten hun werk te maken die het niet af hadden. Dat vond ik in eerste instantie een goed teken want zo werden ze niet geslagen. Dus dat was een opluchting. Het was wel science en dat krijgen ze van die leuke leraar. Ik was opgelucht. Ik begon de dag met het nakijken van het klas werk wat de kinderen de volgende dag van mij hadden gekregen. Alles verliep rustig. Maar alle leraren waren een beetje anders leek het wel. Ik zag dat de headteacher buiten kinderen aan het straffen was. Door ze te slaan, wat mij pijn deed. Toen teacher Sylvia les ging geven heeft ze een uur geschreeuwd tegen de kinderen. Dat ze dom waren en over slechte cijfers. Dat ze te lui waren om werk te doen. En nog veel meer. Toen moest een leerling de cain ( stok waar ze mee slaan gaan halen) ik zag de bui al hangen en maakte me al ongerust. Maar gelukkig gebruikte ze hem niet. De kinderen moesten wel voor de klas zitten dus ik dacht nu komt het. Maar omdat ze zo boos was had ik al bedacht ik weg zou lopen als ze het te bond maakte zodat ze kon zien dat ik dat niet aan kon. Maar ze deed wonderbaarlijk niks. De kinderen hadden nu geen pauze gehad en ze mochten niet naar de wc. Ik had medelijden met ze. Ze zijn perslot van rekening nog maar 9,10 of 11. Nog zo jong! Sylvia had een les en ging weg, niemand mocht het lokaal verlaten. Ik was wat aan het lezen en de kinderen maakte werk. Af en toe moest ik wat verbeteringen nakijken verder was het heel rustig. Een meisje kwam naar mij toe en vroeg of ze naar de wc mocht. Ik zei dat teacher Sylvia gezegd had dat dat niet mocht en ik was bang dat als die het zou zien dat ze zou gaan slaan en dan zou het mijn schuld zijn. Dus ze ging niet. Heel even later. Kwam er een ander meisje naar me toe en wees op het meisje dat eerder naar me toe was gekomen. Ze had in haar broek geplast. Ik voelde me zo schuldig. Ze huilde en sommige kinderen begonnen te lachen. Ik werd heel boos. Ik zei dat ik niemand wilde horen of zien lachen! Omdat ik anders heel boos zou worden. Ik zei er om kracht bij te zetten en dat zweer ik! Iedereen was stil en ik zag niemand meer lachen. Ze wisten nu dat ik echt serieus was. Ik vroeg haar waarom ze niet verteld had dat ze zo nodig moest dat ze het niet meer op kon houden. Ze was gewoon bang geweest. Heel stom! Ik heb haar wat toilet papier gegeven ze wilde niet meer naar de wc en ze zei dat ze het wel op zou laten drogen. Ik vond het echt zo erg! Heel veel kinderen moesten zo nodig het was immers al half 11 en ze hadden geen pauze gehad en mochten al heel lang niet naar de wc. Ik heb daarna iedereen die moest naar de wc gestuurd, bang voor nog zo’n ongelukje. Jammer dat het voor haar al te laat was. Daarna zag ik haar gelukkig weer lachen en ik was opgelucht. Toen Sylvia terug kwam heb ik er maar niks over gezegd bang dat ze als nog zou straffen. Ze vroeg me of ik haar een plezier wilde doen, ik zei ja natuurlijk. Ze vroeg of ik naar de kleuters wilde gaan omdat ze niet wilde dat ik haar “zo”zag. Ik zag al dat ze de stok bij zich had dus wist hoe laat het was. Ik kon niet naar de kleuters want die hadden examens en de lerares waar ik altijd heen ga is dan in een andere klas. Ze gaf me een les die ik moest voor bereiden voor Engels. Zodat ik naar huis kon. Ik voelde me vreselijk, want ik had echt het gevoel de kinderen in de steek te laten. Thuis was er helaas niemand dus heb ik maar de afwas gedaan en soep gemaakt om mezelf af te leiden. Ik hoop echt dat ze niet te erg behandeld worden.. Toen ik s middags terug kwam zeiden de kinderen niet eens goede middag. Ze moesten stil zijn. Ze maakten hun werk in stilte.. Ik vroeg Sylvia waarom ze nou vroeg dat ik weg ging. Ze zei dat ze niet wilde dat ik haar zo zag, en dat de kinderen goed duidelijk gemaakt moest worden dat ze harder moesten werken. Ik denk dat ze ze weer boos heeft toegesproken en geslagen. Tijdens games time heb ik samen met hen met een bal gespeeld, het was heel gezellig en ontspannen. Daarna moest ik een les geven, alleen waren de kinderen die voor straf het lokaal moesten poetsen nog niet klaar. Toen ben ik voor de grap met de rest buiten gaan zitten en begon daar de intro van de les. Ze vonden het heel grappig. Ze deden mijn werk heel goed en luisterde heel erg goed naar me! Het werd een leuke les. Alleen duurde hij langer en wist ik niet wat te doen en toen heb ik ze hun huiswerk alvast laten maken. Zodat iedereen het af zou hebben, ik heb ze gezegd dat als ze het af hadden dat ze van mij snoep zouden krijgen. Dus als er niet geslagen hoefde te worden en het huiswerk was af kregen ze snoep. Ze waren heel blij en lieten het mij beloven. Na dat de bel ging had ik nog een discussie over voetbal erg grappig! Wie nou het beste team was, ik zei natuurlijk Nederland. Het was heel gezellig. Eenmaal thuis hebben we jaja op z’n Roosendaals Sla met ui, ei en aardappels op. Haha ik weet niet hoe ik het moet zeggen op zijn Roosendaals. Na het eten zijn we nog even wat boodschappen wezen doen, ik moest natuurlijk snoep kopen voor de kinderen. Daarna nog wat gekletst op onze matrassen en toen zijn we gaan slapen.
Donderdag 07-10-2010
Vandaag begon de dag gewoon normaal. Ik had het snoep s ochtends nog niet bij want ik wilde dat pas s middags geven. Ik had niet veel lessen in de ochtend, eigenlijk helemaal geen. Ik heb schriften nagekeken en een beetje opgelet tijdens de lessen. Ik zou van 4 tot 5 een les hebben. Wat ik zelf mocht kiezen. Maar toen ik na de lunch terug kwam, stonden er kinderen van groep 6 om te vragen of ik hun les wilde geven. Ik zei verbaasd dat hun examens hadden en dat dat daarom deze week niet kon. Ze hadden die blijkbaar al afgerond dus wilde ze mij voor de klas hebben. Ik zei oké en ging naar ze toe. Ik had niks voorbereid dus heb ik ze eerst de liedjes die ze al kenden laten zingen ( die ze van Barbara hadden geleerd) Daarna heb ik ze hoedje van papier geleerd. En de kleuren. Ook heb ik ze het volkslied van hun land voor mij laten opschrijven zodat ik het mee kon zingen. Heel leuk. Daarna moest ik ook mijn eigen volkslied laten horen en aan ze leren. Het was heel moeilijk voor ze, haha. Maar wel grappig. De leraar wilde niet mee zingen helaas. Maar toen ik zei dat we buiten gingen dansen, deed hij wel mee.. Als smoes had hij namelijk dat hij een kou had gepakt en daarom niet kon zingen. Dus zei ik dan kun je we dansen. Haha het was heel grappig en ik kan natuurlijk niet dansen dus iedereen moest lachen. Ik lachte zelf gewoon mee en het was echt dikke lol daar! Daarna was het games time ik heb geprobeerd mee te spring touwen maar dat ging me niet best af. Het was te lang geleden en ik moet maar weer eens oefenen! Voor ik het helemaal niet meer kan. Na games time dacht ik dat ik een les had in mijn eigen klas maar dat was helaas niet zo. Ze hadden al iets anders. Dat vond ik erg jammer want ik had me er erg op verheugd! Maar goed, volgende keer beter. Wel heb ik mijn snoepjes uitgedeeld. Haha ze waren er erg blij mee. En ze hadden het ook wel verdiend vond ik. Na school moest ik snel naar huis want we zouden vroeg eten omdat Daphne K nachtdienst had. We hebben s avonds met z’n drieën maskertjes gedaan. Ik had een roze en die was super heet, ik ging er helemaal van zweten! Maar het was wel lekker. Toen we besefte dat we nog best veel over hadden gingen we Piet en Ineke verrassen en hebben we ze ook een maskertje gegeven! Echt super grappig! Daarna rende Debby en ik naar de bewaker om te vragen of hij een foto wilde maken. Tot onze schrik was onze vertrouwde bewaker er niet maar een andere vent. Hij kwam naar buiten met een of andere knots. Nou ik ben nog nooit zo geschrokken. We vroegen toch maar of hij een foto wilde maken en dat wilde hij niet. Dus hebben we het maar met de zelfontspanner gedaan. Dat gaf ons ook meer lol. We hebben het masker heel lang laten zitten want we zijn eerst nog even flodder gaan kijken. Op een gegeven moment waren we zo moe dat we hem af hebben gezet. Toen moest ik natuurlijk nog douchen en daarna lekker naar bed.
Vrijdag 08-10-2010
De dag begon al best warm vandaag. Dat was het eerste wat me opviel. Na gister na een heerlijk maskertje in slaap te zijn gevallen ging toch de wekker weer vroeg. We begonnen met het assembley vanochtend dat veel te lang duurde! Daarna heb ik met de kinderen in de klas mee gedaan met dansen en zingen. Dat doen ze altijd op vrijdag. Het was heel gezellig. Daarna heb ik veel schriften nagekeken en nog wat aan mijn opdracht gedaan. Pff het is al weer de een na laatste vrijdag vandaag. De tijd vliegt, nog even en dan is het helemaal voorbij. Wel jammer dat ik bijna ga net nu het echt leuk begint te worden. Ik heb vandaag mijn klas slingers gegeven en opgangen om de klas op te fleuren. Ze vonden het geweldig! Ze hebben me geholpen met ophangen. Daarna heb ik ze hoofd schouder knie en teen geleerd! Haha ze kende dat liedje al in het Engels en met een andere melodie maar nu kennen ze mijn versie. Volgende week ga ik verder met hoedje van papier! Haha. Echt super hoe enthousiast die kinderen zijn! Het was heel gezellig. Tijdens games time hebben we ook nog even wat spelletjes gedaan. Daarna zou ik wat schriften na kijken maar ik werd weg geroepen Omdat ik de zaterdag na mijn laatste vrijdag mee ga met de scouts. Die hebben een competitie in Kisumu. Eerst werd ik mee gevraagd naar een scouts congres in Nairobie maar ik kon helaas niet mee omdat dat tegen de regels is. Maar dit alternatief vind ik ook erg leuk. Ik verheug me er erg op! Daarna moest ik naar klas 6 Dolphin. Daar heb ik ook slingers opgehagen en een groeps foto gemaakt. Daarna ging ik een spel met de bal doen buiten. Het begon leuk maar eindigde in twee huilende meisje helaas. De bel was al gegaan en iemand vroeg even om de bal om een trucje te laten zien. Ik gaf hem en uiteindelijk werd het rugby ik kon niet boven de kinderen uit komen en uit eindelijk was een meisje gevallen. Ik heb haar geholpen en was nog niet klaar toen een jongen leuk probeerde te zijn en nog een trap tegen de bal gaf die daardoor keihard in een ander meisjes gezicht kwam. Wat een drama en ik was boos. Maar goed. Alles was opgelost en ik ging eindelijk naar huis. Ik was pas om kwart over 6 thuis en toen moest ik even snel douchen en daarna gingen we uit eten. Ik heb een lekker pizza op. Daarna nog verse popcorn gehaald. Gratis tot mijn verbazing. Aangezien ik 50 shilling gaf en er 60 terug kreeg. Vond het wel lullig achter af maar op zich ook mooi meegenomen. Daarna met de tuktuk terug en toen lekker naar bed! Pff wel vermoeiend zo’n lange dag! Maar het is het wel waard!

  • 09 Oktober 2010 - 10:28

    Mama:

    Jambo.Jeetje zeg!Dat slaan krijg je er bij die mensen niet uit volgens mij,maar ja gewoon blijven proberen net als Barbara, de volgende die stage loopt zal dat ook weer moeten doen helaas!
    Weer een leuk verhaal om te lezen, net voor we op vakantie gaan,groetjes en prettig weekend,dikke kus en veel plezier volgende week(de laatste daar!)en nakupenda mama

  • 12 Oktober 2010 - 15:19

    Bianca:

    jonge jonge wat een lang verhaal weer;) maar blijft erg leuk om te lezen. pff je heb echt al zo veel meegemaakt. dikke kus en knuffel

  • 14 Oktober 2010 - 06:59

    Demi & Paula:

    Heyy Lisanne,
    Wat een mooi verslag weer!
    Je schrijft het zo mooi op, zodat het lijkt alsof wij er bij geweest zijn!
    Nog heel veel plezier daar!!!!
    Groetjes van Demi & Paula.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Lisanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 40345

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

backpacken en vrijwilligerswerk in Indonesië

29 Juni 2012 - 22 Juli 2012

Back to Kenya

31 Augustus 2010 - 06 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: