Het eerste weekend in Rangala - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu Het eerste weekend in Rangala - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu

Het eerste weekend in Rangala

Door: lisannemandos

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

30 Oktober 2010 | Kenia, Rangala

Zaterdag 23-10-10
Vrijdag was het nog heel gezellig, we zijn nog naar de Green Garden geweest. We hebben veel moeten lachen. Maar vanochtend werd ik helaas al om 7 uur wakker! Pff.. Ik dacht voor de laatste keer lekker uit te kunnen slapen maar nee, helaas! Ik besloot maar om er uit te gaan, aangezien ik dacht dat ik nog veel spullen moest pakken. Wat dus uiteindelijk niet was en ik dus veel te vroeg op was gestaan.. De andere meiden waren ook vroeg wakker, dus gingen we lekker met z’n allen even ontbijten. Daarna zijn Daphne M, Debby en ik nog eventjes naar de Tuskeys gegaan. Ook zijn we naar het postkantoor gegaan. Daarna weer terug. Verder hebben we in de ochtend niet veel gedaan, ik heb samen met Daphne M gekaard. Om een uur werden we opgehaald, om naar de Akasiabus te gaan. We gingen met de tuktuk, onze bagage gingen in de truck van Consulata. Onder tussen waren de man, neef en een collega van Corry ook naar panda’s gekomen. Ze hadden allemaal lekkere dingen voor ons mee genomen zoals, leverpastij, smeerkaas en hagelslag! Heerlijk na 7 weken Nederlands beleg op je brood! De neef, man en collega van Corry gingen met ons mee, naar Rangala. Corry ging mee met de truck met bagage. De rit ging heel erg snel en verliep rustig. Zo rustig dat Daphne K die naast mij zat in slaap was gevallen, haha. Aangekomen in Rangala werden we hartelijk begroet door de kindjes die op ons af renden! We hebben heel even gezeten en daarna gingen we eerst naar ons nieuwe thuis. Ook werden we uitgenodigd op de thee, die we konden nuttigen nadat we onze handbagage hadden gedropt. Toen we terug in het babyhome waren bleek het geen thee te zijn maar een hele lunch! Inclusief frietjes!! Het was heel gezellig. En na een half uurtje kwam ook Corry aan, die ook nog mee lunchte. Na de lunch was het spullen uit laden. Al de spullen van Corry moesten er in blijven aangezien zei verder gingen naar Ugunja. Het was een gedoe maar na verloop van tijd was al het goede eruit en de rest er weer terug in. Toen was het kamers verdelen. Ik heb kamer 3. Het is heel anders als in Kisumu, maar op zich niks verkeerds aan. Verder hebben we niet veel meer gedaan. We hebben wat gekaart. En s avonds hebben de Daphne’s en ik film gekeken. Waar ik geen touw aan vast kon knopen, maar goed. Daarna nog wat gepraat en toen lekker naar bed. Het licht wel heel anders.. Maar dat went vanzelf wel!

Zondag 24-10-10
Vanochtend was het vroeg dag, aangezien ik honden hoorden blaffen. Ook hoorde we hanen kraaien, helaas ook hier niet uitslapen! Maar ja daar zijn we ook niet voor gekomen. We hebben lekker ontbeten. Met ons nieuwe beleg, wat Kees de man van Corry had meegenomen. Echt een held, haha. We hebben van hem; hagelslag, leverpastei en smeerkaas gekregen! Heerlijk! Dat is weer eens wat anders zeg. Na het ontbijt wilde we even brood gaan halen, aangezien we die vergeten zijn uit de vriezer te halen in Kisumu! Onderweg kwamen we Mildret onze buurvrouw tegen en die vertelde ons dat de bakker op zondag dicht is. Dus geen brood van de bakker helaas. Maar aan de kant van de drukke weg zijn ook wat hele kleine winkeltjes. Je kunt daar niet in lopen, het is een dicht hutje waar alles uitgestald staat op planken, en dan moet je door het gaas vragen om de spullen die je wil hebben. Dat is wel iets heel anders als die grote Nakumatt. Maar het heeft ook wel weer wat. Uiteindelijk liepen we terug met ons brood en 20 eieren. Aangezien we natuurlijk ook geen eieren hebben meegenomen op de reis hierheen. Terug op de compound hebben we schorten aan getrokken en zijn we al naar het babyhome gegaan. Het was heel leuk! En we hebben zoveel gedaan. We zaten op een soort binnen plaats met de kindjes en ik rook poep. Ik vroeg of ik het meisje in kwestie kon verschonen. Ik kwam in de waskamer. Daar werd haar broek uitgedaan, ze had daar niks onder aan en heel haar benen zaten onder de poep! Echt zo vies. Alles zat onder. Het kind werd gewoon neergezet naast de kraan. Met de broek en water werd de poep van haar af gehaald. Ze gebruikte daarna echt een heel klein beetje zeep en waste het af. Hup schone broek aan en terug. Ik vond het best wel raar. En het kindje gaf geen kik. Verder zijn we vaak heen en weer gelopen voor natte broeken van kindjes. Ook plaste de kinderen op het pleintje gewoon en dan lag er een ander er in te rollen of het zelfs op te likken, zo raar. En toen ik vroeg of ik het kon opdweilen kon dat blijkbaar niet. Heel raar. Daarna gingen we naar voor, op het gras en bij de klimtoestellen met de kinderen spelen. Het was heel leuk en die kinderen zijn zo blij met aandacht en liefde. Ik heb echt genoten met de kindjes. Rond een uurtje of elf gingen we even thuis wat drinken. Toen we terug kwamen mochten we de kinderen voeren. De kinderen van een jaar of 2 kregen pap. Met twee te gelijk werd dat gedaan. Je kreeg twee lepels en een kom en dan mocht je de kindjes voeren. Heel leuk om te doen hoor! Daarna gingen we naar de baby’s. Die kregen de fles. Echt zo schattig, maar sommige zijn zo dun en tenger. Maar ze gaan echt niet zachter met die kindjes om. Er waren echt kindjes van een maand oud bij. Zo schattig. Maar soms was het wel lastig omdat ze niet wilde eten en dan tufte ze alles weer uit. Het was echt een ervaring. Na de lunch zijn Daphne M, Debby en ik nog terug gegaan. We moesten eerst de kindjes naar de wc en het potje brengen, de kinderen die in broek geplast hadden kregen een schonen broek. Daarna gingen we weer voor naar buiten. Ik heb toen 12 kinderen tegelijk in een soort draaimolen gezet. Echt zo schattig. Maar wel vermoeiend om al die kindjes te duwen. Na een tijdje moest ik natuurlijk ook weer al die kinderen eruit halen. Wat een werk, maar de kinderen genoten zichtbaar en waren allemaal aan het zingen. Aangezien er donkere wolken aan kwamen en het begon te druppen zijn we weer naar binnen gegaan. Er waren ook twee hele kleine baby’tjes mee naar buiten gegaan die Daphne en Ineke ( die ook nog even was gekomen) vast hielden tijdens het buiten spelen. Ik heb een kindje terug gebracht en op dat moment moest de kindjes weer de fles. Daar hebben Ineke en ik geholpen. Onder tussen leek er buiten wel een orkaan te woedde! Het was echt slecht weer geworden. Het regende pijpenstelen, het waaide heel erg hard en het onweerde. Ondertussen viel ook de stroom heel eventjes uit, gelukkig maar voor een paar minuten! Rond een uur of 5 zijn Ineke en ik ook terug gegaan naar ons nieuwe huis. Ik heb lekker gedoucht aangezien ik me toch best wel vies voelde na vandaag. En we gingen toch uit eten! Wat wij nooit gedacht hadden hier te kunnen doen.. We gingen met Kees, Corry, marijke ( de collega van de neef Corry), Roeland ( de neef van Corry), Consulata en Jerrit ( de chauffeur) bij een hotel uit eten. Er was een grote tent waar we in zaten. Het was heel gezellig. Maar ook wel een beetje koud omdat we toch in een tent zaten. Ook vlogen er soms vleermuizen naar binnen wat ik minder leuk vond, ik zag ze namelijk al weer helemaal in mijn haar vliegen! Ook zat heel de tent vol supporters! Er was een Engelse voetbal wedstrijd en iedere keer dat er gescoord werd juichte wij mee. Dat was wel erg grappig. Ik heb daar lekker Tilapia op. Hier is dat geen filet als in Nederland, ik vond het een minder fijn idee dat het hoofd er nog aan zat. Marijke kreeg wel zonder hoofd dus die ruilde met mij. Het was een gepiel maar wel heel erg lekker! En we hebben het ook lekker gewoon met onze handen gegeten! Daarna terug in de truck met z’n allen naar Rangala. Onderweg onweerde het nog en nu nog steeds. Maar goed er kan niks gebeuren dus, ga ik gewoon lekker slapen. Morgen namelijk mijn eerste stage dag!!

  • 30 Oktober 2010 - 20:40

    Barbara:

    Alles is anders in \rangala he??
    echt wennen! wel lekker uit eten geweest ;)

    veel plezier nog !

    kuss

  • 31 Oktober 2010 - 10:13

    Mama:

    Ja ja ineens terug naar af zal ik maar zeggen, jullie waren het luxe gewend,maar ja alles went.En het is Kenia en het is lekker weer moet je maar denken, hier zitten we in de regen en storm...en een graad of 10!Dikken kus en nakupenda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Lisanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 76
Totaal aantal bezoekers 40360

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

backpacken en vrijwilligerswerk in Indonesië

29 Juni 2012 - 22 Juli 2012

Back to Kenya

31 Augustus 2010 - 06 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: