2 dagen met Corry mee. - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu 2 dagen met Corry mee. - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu

2 dagen met Corry mee.

Door: lisannemandos

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

30 Oktober 2010 | Kenia, Rangala

Dinsdag 26-10-10
Vandaag gingen we naar de opening van een Baja school van Corry. We moesten om half 8 klaar staan, maar uiteindelijk gingen we pas een uur later weg. Maar goed het is Kenia. Daphne K, Ineke, Consulata en ik zaten in een auto. Corry, Kees, Marijke, Roeland, Piet en nog wat Keniaanse mensen zaten in de truck. Eerst gingen we over een goede weg en daarna gingen we over een zand/ klei weg. Maar aangezien het deze dagen flink geregend had was die erg slecht en slibberig. Wij reden met de auto voor op. Op een gegeven moment kwamen we bij een stuk waar het echt een rivier leek. Er zat echt een diepe sloot in het midden en op dat stuk van de weg zat ook een bus vast. Er stonden allemaal mannen om heen die helemaal onder het slik zaten. Toen wij daar reden stopte we eerst om te kijken. Dus wij stapte uit. Wij zouden dat moeilijke stuk lopen en dan zou de auto komen. Maar die bleef dus ook steken. Met veel gedoe, geduw en veel mankracht kwam de auto uiteindelijk los en konden ze verder. Wij stonden onder tussen nog te wachten. Daarna kwam de truck. Maar die had er niet zoveel moeite mee gelukkig! Het was echt een hele belevenis, maar ik vond het wel wat hebben en eigenlijk ook best wel leuk! Haha echt hoe die mensen dat oplossen. Oja en ondertussen komt er nog van alles voorbij. Een fiets bijvoorbeeld met een schaapje achterop gebonden in een mandje! Ook Een motor, met een grote bos gras, die tegen Ineke aan kwam, die daardoor bijna in de diepe kuil viel! Maar gelukkig bleef ze net over eind! Daarna weer verder. Het duurde niet zo heel lang meer voor we eerst bij Mama Sarah waren. Dat is de stief oma van Barack Obama, de president van Amerika. We gingen naar haar huis om, cadeaus aan te bieden omdat zei heeft geholpen met de school. Het was speciaal om haar te ontmoeten. In haar tuin lagen ook de opa en de vader van Obama. Echt heel raar. Maar het was eigenlijk ook best wel gewoon, ze zeiden dat er veel beveiliging zou zijn maar dat viel echt reuze mee! Ik heb eigenlijk niet echt een bewaker gezien. Wel was er een hek om haar compound, dus het was iets anders dan anders. Het was erg leuk. Daarna gingen we naar de school en zij ging ook mee. Wel met een andere auto. Er waren allemaal belangrijke mensen aanwezig bij de opening en het was een hele happening! Zo leuk aan de ene kant zaten de kinderen van de school en wij als gasten en al die belangrijke mensen zaten aan de andere kant. Het was erg leuk om te zien. Er werd gezongen door wat kleine kinderen en dan moesten wij naar voren om ze geld te geven, dat is traditie hier. Er werden wat speeches gehouden, waaronder de speciale speech van Corrie, die ze in het Luo hield. Dat is een van de 42 talen hier in Kenia, die ze dan in deze streek spreken. Ik vond het zo knap van haar! Het was echt heel leuk om te horen en ze deed het echt goed. Ik denk dat niemand, geen Mzungu haar dat zo na kan doen! Echt super! Ook Roeland hield een speech over zijn school en over hoe ze aan het sponsor geld kwamen, in het Engels en het werd door Consulata vertaald. Ook werden er van allerlei dansen opgevoerd voor ons! Echt geweldig. En ook hier kwam de traditie weer naar voren, in totaal zijn er twee verschillende groepen geweest die danste. Bij de tweede groep die in het Afrikaans gekleed waren heb ik nog even mee gedanst, omdat dankzei Corrie, haha, ze mijn naam gingen mee zingen. Het was echt onvergetelijke na de ceremonie was het tijd om de school officieel te openen. Marijke en Roeland kregen de eer om samen met Mama Sarah het lintje door te knippen! Daarna gingen we in de klasjes kijken. Het waren twee lokalen voor de kleuters echt heel mooi! En ook de meubels waren echt super. Na de opening en alles gingen we lunchen. Er was van alles; rijst, ugali, kip, vlees, vis, een of andere Keniaanse groente en nootjes. Bij de schaal met kip zaten niet alleen kippen pootjes maar het hoofd lag zelfs in het schaaltje! Dat vond ik wel vies om te zien! Maarja hier eten ze gewoon alles, ik heb wel kip op maar het hoofd niet! Dat mag blijkbaar ook niet want het hoofd en de billen van de kip zijn voor de mannen heb ik gehoord. Dat is mooi dacht ik, hoef ik dat niet te eten! Na het eten moesten we het gastenboek tekenen en daarna hebben we nog wat met de mensen geklets en ik heb wat foto’s gemaakt. Daarna gingen we terug naar huis. Ik ging in de truck, aangezien ik het heel warm had en omdat ik het wel gezellig vond! Het was ook heel gezellig, ik heb veel met Roeland en Marijke gepraat, eindelijk weer echt over school dingen praten! Haha, aangezien alle meiden in het ziekenhuis zitten.. We hebben ook nog liedjes gezongen, haha allemaal kinderliedjes natuurlijk. De Kenianen in de truck vonden dat wel leuk. Toen we bij Rangala waren stelde Kees voor om met z’n allen te eten in Ugunja. Dus werden Daphne en Debby opgehaald en gingen wij alvast door. Ik moest heel nodig plassen dus ging ik mee met Marijke en Roeland. Wat ik niet wist was dat de spoelbak een beetje los zat en omdat ik te hevig aan het door trekken was viel er een fles wc eend in de wc! Haha wat hebben we gelachen. Dus ik zeg tegen Roeland niet de fles in de wc laten vallen he en wat doet hij, ja hoor hij laat hem er ook in vallen dus lagen we nog harder in een deuk. Het regende toen trouwens wel heel hard, en ik kreeg een poncho! Pff wat zweet je in die dingen. Marijke en ik gingen buiten even in de regen dansen met onze mooie poncho, terwijl Roeland in de wc een broek aan het aan trekken was. Marijke deed voor de grap de deur aan de buiten kant op slot dus toen zat Roeland binnen opgesloten! Heel grappig! Toen we klaar waren met lachen gingen we eerst wat drinken en toen na ander half uur denk ik zijn we gaan eten. Ik had lekker vis, met rijst en chapati! Mmmm… Lekker hoor, wel moest Kees nog even het hoofd van de vis eraf snijden want dat vond ik nogal een vies gezicht! Het was een erg gezellige avond! En we werden weer thuis gebracht in de truk van Consulata. Een maal thuis heb ik lekker gedoucht en we hebben wat gekaard. Daarna ging ik naar mijn kamer. Toen ik dit aan het schrijven was, belde Sammie! Haha de tuktuk chauffeur uit Kisumu, om te vragen hoe het ging en ook of Corry morgen weer naar Kisumu kwam. Echt leuk dat hij even belden! Daarna foto’s uitgewisseld met Daphne M en toen lekker naar bed gegaan, aangezien ik morgen weer met Corry op pad ga. Op een school les geven. Ik heb er heel erg veel zin in!

Woensdag 27-10-10
Vandaag ging ik met Corry, Kees, Marijke en Roeland mee naar Ogeda Primary School om daar les te geven. En Corry had heel veel nieuwe materialen voor de school mee genomen die wij aan de kinderen gingen uitleggen. Eerst moest ik samen met Piet en Ineke met de matatu naar Uganja. Piet stapte onderweg uit bij de Equator school, Ineke en ik gingen alvast verder. Maar we waren zo aan het kletsen dat we niet door hadden dat we moesten stoppen. Dus Ineke kloppen aan de ziekant en maar zegge Joehoe we moeten hier uit. Waarop die man zei, Ugunja? En ik zei maar yes,yes Ugunja en toen stopte hij. We moesten iets verder lopen maar goed we waren er zo! Na nog een gebakken eitje dat over was gegeten te hebben en wat te hebben gekletst gingen we dan op weg naar de school. We gingen helemaal de binnen landen in. Het was op zich niet zo ver. Maar wel heel mooi met de natuur en van die simpele ronde en vierkante huisjes van modder. Dat was wel heel mooi om te zien. Onderweg was het echt heel erg gezellig en we hebben veel gekletst. Op de school aangekomen hebben we handen geschud en daarna mochten we gaan zitten buiten onder een boom. We waren al best wel laat en het duurde even voor we echt konden beginnen. Eerst werden alle groepen bij elkaar geroepen om uit te leggen wat de bedoeling was. Roeland en Marijke gingen de hogere klassen les geven, over Nederland en ook wat ICT. Onder tussen gingen Corry en ik de materialen uitleggen. We hadden allemaal groepjes gemaakt net als we wel eens in Nederland doen. In ieder groepje licht dan een spel en dan kunnen de kinderen steeds rouleren. We hadden van allerlei leermiddelen; memorie, kwartet, puzzels, yenga, knex, dobbelstenen, spellen met keer sommen, een spel met nopjes en kleutertjes met puntenslijpers en gummen. Ze waren er erg blij mee. En het was een groot succes om de mensen hier te helpen en te laten zien dat dit goed is voor de kinderen die uitvallen om spelen der wijs te leren. Het was wel heel warm vandaag en we zijn echt heel hard aan het werk geweest. Bij het memorie ging ik helpen omdat ze dat nog best wel moeilijk vonden. Ze snapte niet zo goed hoe het werkte op het begin, ook dat ze moesten onthouden welke plaatjes er waren en dat ze het aan heel de groep moesten laten zien. Maar goed als je het blijft herhalen en het voordoet komt dat vanzelf goed. En ze hadden het op een gegeven moment wel door. Bij de puzzels was het ook wel moeilijk blijkbaar, ik heb het een paar keer voor gedaan en daarna als een kindje het snapte die de andere laten helpen en het laten uitleggen. De leraren hadden ook moeite met de puzzels en snapte het ook niet goed. Dat vond ik wel apart om te zien. Maar ik heb het ze uitgelegd en voor gedaan zodat zei het ook snapte, dat is wel belangrijk aangezien ze het de kinderen soms nog uit moeten leggen. De kinderen genoten zichtbaar. En ik genoot ook echt van de dag, het was echt een geweldige ervaring, we hebben twee keer een groep van ongeveer 40 kinderen gedaan. De tweede keer mocht ik in het algemeen alles uitleggen aan de klas en de leraren. Het was echt super! Na de lessen was ik wel vermoeid en over verhit! Haha, dus toen konden we heel even rusten. Ook kregen we suikerriet, daar moesten we op kauwen en dan wat over bleef moest je uit tuffen. Het was op zich wel lekker en ook goed voor de energie! Toen Marijke tutoring en wat andere les materialen aan het uitleggen was aan de leraren zijn Roeland en ik een voorbeeld schema gaan maken voor het rouleren met de puzzels enzo. Zodat ze kunnen afstrepen wat de kinderen wel en niet kunnen en wat ze nog niet gedaan hebben. Zo kunnen ze zien welke kinderen waar moeite mee hebben en ook zorg je er zo voor dat niet steeds dezelfde kinderen met iets spelen. Ook hebben we nog even gekeken bij de spelen die de kinderen zelf buiten aan het doen waren. Heel leuk hoe ze zoveel plezier kunnen hebben met zo weinig materiaal! Ik heb de lijst aan de leraren gegeven en ze vonden het een erg goed idee. Daarna moest ik mezelf nog even voorstellen en toen gingen we weg. Weer door de binnen landen in de truck. Aangekomen terug in Ugunja, ging Roeland kleren kopen voor twee meisje van een arm vrouwtje dat ze kenden. De meisje kregen een compleet nieuwe outfit met schoenen. Zo leuk om te zien hoe blij die kinderen daar mee zijn. Ook had Marijke de meisjes verteld dat zij ze zou financieren zodat ze altijd naar school konden, nu moesten ze vaak thuis blijven. Het vrouwtje had ook nog een kindje van 2 en die was niet groter dan een baby van een half jaar. Ik had al wel eens wat over deze familie gehoord en ook over dit kindje maar ik wist eerst niet dat zei dat was. Ze was echt heel erg blij met alles, en ik kreeg gewoon tranen in mijn ogen. Zo mooi vond ik dat! Na deze mooie dat moesten Corry, Kees, Marijken en Roeland de koffers pakken omdat ze in de middag naar Kisumu zouden gaan. Het grappige was dat Kees van Consulata had gehoord dat de koffers naar voor moesten omdat de truck niet naar achter kon door de regen. Toen Kees met de twee zwaarste koffers voor stond zag hij geen truck. Toen hij net terug was achter, kwam precies de truck binnen rijden. Hij was niet echt blij, in tegenstelling tot de rest die helemaal in een deuk lag! Haha.. Toen alles ingepakt was reden we naar Rangala. We gingen nog even naar de Girl school, zodat Corry gedag kon zeggen onder tussen heb ik Roeland de school laten zien. We gingen even elke klas in om Roeland voor te stellen en dan hij deed hij wat kleine spelletjes gedaan. Dat vonden ze echt geweldig! Ook heeft hij een klas de zin geleerd, waar blijven de bitterballen. Blijkbaar voor een weddenschap. Maar het grappige was nog wel dat ze geen moeite hadden met het woordje bitterballen maar meer met het woordje de! Haha. Ook heb ik nog even Barbara´s kamer laten zien. Nu was de deur klaar dus nu mag ik in de klas gaan werken en word ik er tenminste niet meer uit gestuurd. We waren best wel laat terug, aangezien we onderweg nog het hoofd van de school tegen kwamen, dus die wilde ook nog even kletsen. Ze hebben nog even een kopje koffie gedronken en toen zijn ze gegaan. Wij gingen toen eten, daarna afwassen en toen viel het licht nog uit s avonds, we hebben daarna gekaard en toen lekker slapen, het was vandaag echt een heel erg vermoeiende dag!

  • 31 Oktober 2010 - 10:23

    Mama:

    Weer een geweldige ervaring zeg!Leuk om te lezen dat je zoveel plezier hebt met die kinderen en in het lesgeven.

  • 31 Oktober 2010 - 12:46

    Paula:

    Hey Lisanne,
    Wat heerlijk om je verhalen te lezen!
    Wat maak jij toch mooie dingen mee daar!
    Geniet er van en veel suc6 met lesgeven!
    Groetjes Paula.

  • 02 November 2010 - 20:41

    CoMu:

    Hi Lisanne. Nou ik moet zeggen dat ik het geweldig vond wat je daar op de ogeda gedaan hebt. We waren allemaal erg moe na deze dag lesgeven en rondkijken. Maar we hebben dan ook een totaal andere stijl van lesgeven laren zien, waar men mi wel van genoten heeft. ik zal je laten weten of ze iets met je lijsten gedaan hebben als ik er de volgende keer weer ben. inmiddels zijn we veilig thuis, al was de terug reis niet zo vlot verlopen als de heenreis. Dank je voor je geweldige hulp en ik hoop dat je nog vele mooie ervaringen mag op doen op de Girlschool.
    Groetjs...

  • 04 November 2010 - 15:42

    Marijke En Roeland:

    Hoi Lisanne,

    Heb je nog gedanst in de regen? Helaas zonder poncho want die ligt nu in Nederland.....
    Wij maken het goed, maar moesten wel erg wennen. Fysiek waren we er, maar het mentale stukje duurde even. We hebben net de krant gebeld voor een stukje met mama Sara Obama. De journalist komt morgen.
    Wij hebben nog foto's voor jou. Als je die wilt voor je verslag, stuur dan even een mailtje naar roelandhendrikx@hotmail.com.
    Verder nog alles goed op de stage? Niemand ziek ;)?
    Wij vonden de dagen met jou ook heel tof. Het wc-eendavontuur achtervolgt Roeland nog steeds.
    Succes nog en tot sprekens/mailens/horens/ziens/postduivens.........

    Groetjes aan iedereen daar in het verre Kenia van je collega's,

    Marijke en Roeland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Lisanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 40353

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

backpacken en vrijwilligerswerk in Indonesië

29 Juni 2012 - 22 Juli 2012

Back to Kenya

31 Augustus 2010 - 06 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: