drie dagen stage in Rangala. - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu drie dagen stage in Rangala. - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu

drie dagen stage in Rangala.

Door: lisannemandos

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

30 Oktober 2010 | Kenia, Rangala


Maandag 25-10-10
Eerste stage dag vandaag op de Rangala girls school. Piet, Ineke en Daphne K gingen mij wegbrengen. We kwamen aan toen ze nog bezig waren met het Assembley. Daarna gingen we naar een leraren kamer om met de Headteacher en de deputie headteacher te praten. Uiteindelijk gingen we alle klassen af met Rosemarie de adjunct directeur. We werden overal hartelijk verwelkomd en toen ik steeds verteld ik kom hier lesgeven, begonnen ze te klappen en te juichen! Ik ben nog nooit zo hartelijk verwelkomd! Ze wilde ook bijna allemaal een liedje zingen voor ons, heel grappig want ze kwamen soms met Nederlandse liedjes aan zetten! Heel erg leuk. Ik mocht de meiden van deze school nu al. De klassen zitten hier wel anders in elkaar, want er zijn maar acht klassen. Ze hebben alles ingedeeld van klas 1 tot 8 ongeacht hoeveel kinderen. Ze hebben hier niet twee klassen 4 bijvoorbeeld. Nadat we alle klassen voorbij waren gegaan en ik me overal had voorgesteld. Wat voor sommige wel moeilijk was want Lisanne is blijkbaar een moeilijke naam hier. Gingen Piet, Ineke en Daphne K weg. Ik ging naar de andere leraren kamer, waar ze alles nakijken zitten. Daar moest ik van Rosemarie een time table maken. Ik kreeg alle lessen P.E en creative arts. Na dat ik mijn time table had gemaakt had ik niks meer te doen. Ik heb een beetje in het rond gekeken en wat gekletst. Daarna was het thee tijd en ik moest mee. De thee was hier wel veel lekkerder als in Kisumu! Het was thee uit een gewone mok en er zaten geen stukjes in. Ook was hij niet te zoet want de suiker moest je er zelf bij doen. Ook heb ik weer lekker Mandazi op.. Na de thee vroeg ik of ik in Barbara’s kamer mocht kijken, omdat ik die nog niet van binnen had gezien. Een leraar ging mee en hij legde wat uit aan de buitenkant. Toen kwam Rosemarie en ze zei waarom gaan je niet lekker binnen kijken. De leraar ging weg en hij zei dat hij het meisje van de kamer zou sturen. Ze heette Velma en ze zit in groep 6, samen met een vriendin kwam ze mij uitleg geven en de spullen laten zien. Het was erg gezellig en we hebben veel gekletst. Daarna kwam de Headteacher en die zei dat we weg moesten gaan aangezien ze bezig waren. Voor de ramen hebben ze nu verstevigde tralies gemaakt en voor de houten deur waren ze bezig een stalen deur te zetten. Ze hebben namelijk een sponsor gevonden die 10 computers wilde sponsoren, maar dan moet het lokaal wel inbraak vrij zijn. Dat vond ik erg mooi en aangezien ze voor die computers ook elektriciteit aan gaan leggen, heb ik besloten van een deel van mijn sponsor geld een tv en een dvd speler te kopen. Zodat ze daar ook films kunnen kijken en via de dvd speler ook muziek kunnen laten horen. Aangezien we weg werden gestuurd gingen we buiten nog even verder met kletsen en daarna gingen ze terug naar de klas, ik beloofde ze dat ik na de lunch nog even langs kwam. Ik zou nu met Rosemarie mijn time table bespreken maar ze had geen tijd. Dus ging ik naar huis om te lunchen. Thuis kwam ik er achter dat ik helemaal niet vroeger weg was gegaan maar juist iets later. Maar dat gaf niks! S middags zou ik dan eindelijk mijn time table ( is trouwens rooster) bespreken, om te kijken of ik het goed had gedaan, maar ze was er nog niet. Toen kwam klas 4 vragen of ik eventjes kwam kletsen. Naja ik kon of niksen en wachten of lekker kletsen en wachten. Ik besloot het laatste te doen. Ze hebben me van alles gevraagd, over wat ik lekker vind, hoe oud ik was en nog veel meer. Daarna heb ik ze gevraagd wat ze wilde worden, aan ambities geen gebrek. Echt leuk om te horen wat ze allemaal wel niet willen bereiken, op elk beroep gaf ik ook serieus antwoord en iets positiefs of leuks! Sommige wilde, prinses, koningin, dokter, advocaat, piloot en noem het maar op, worden. Het was erg gezellig. De bel ging echt al heel snel voor mijn gevoel, maar de lessen zijn ook maar 35 minuten dus iedere les is best wel kort. Ik had belooft om naar klas 6 te gaan dus dat deed ik. Meneer Orambo ( ofzoiets) was les aan het geven. Ik dacht dat ik deze les kon gebruiken maar blijkbaar niet. Ik mocht me nog een keer voorstellen en ik ging voor in de klas zitten om mee te kijken bij de les, en af en toe wat vragen te beantwoorden over hoe dat iets in Nederland is. Het was erg gezellig en na de les ben ik even gebleven om nog wat vragen te beantwoorden. Daarna was het voor de kinderen games time en ben ik terug gegaan naar de leraren kamer. Daar heb ik nog even gewacht op Rosemarie, toen die klaar was met eten aangezien ze niet geluncht had, gingen we mijn time table bespreken. Ik had wat foutjes gemaakt en ik mocht nog een les over nemen, die Room heet. Ik wist niet wat het betekende maar ze legde uit dat dat was voor de kamer van Barbara. Zodat iedere klas minstens een keer per week tijd heeft om in de kamer te werken en spelen. Dat vond ik wel erg leuk en ik mocht die lessen ook doen. Daarna hebben we nog lang gepraat over Holland en Kenia. Het was echt heel gezellig om met Rosemarie te kletsen zo. Daarna moest ik in vullen hoe laat ik op school was, hoe laat ik terug kwam van lunch en hoe laat ik weer weg ging. Uiteindelijk na al het geklets was het al later als vijf uur. Dus ging ik maar naar huis. Thuis waren Corrie, Kees, Marijke, Roeland, Consulata en Jerrit hier ook. We hebben even geklets en daarna gingen ze weer weg. Morgen gaan we met hen naar een opening van een Baja school van Corrie. Ben heel erg benieuwd en heb er heel erg veel zin in!
Donderdag 28-10-10
Voor het eerst vanochtend niet gewekt door de haan, ik was zo moe dat ik hem niet heb gehoord! Ik heb lekker tot 7 uur kunnen slapen in plaats van tot 6 uur! Vandaag lekker naar mijn nieuwe schooltje. De eerste stage week in Rangala zit er alweer bijna op en ik ben eigenlijk pas een keer echt op de Girlsschool geweest! Maar ze waren wel heel blij dat ik er weer was. Ik mocht me tijdens het Assembley ook nog een keertje voorstellen, ik heb het nu maar wat uitgebreider gedaan, bijvoorbeeld mijn hobby’s verteld. Toen ik dat deed zei meneer Orambo gelijk, dat is hoe een leraar moet zijn. Dat vond ik wel heel erg leuk om te horen! Na het Assebley moest ik tekenen voor aanwezigheid, dat doen ze hier altijd s ochtends, na de lunch en als je weg gaat aan het eind van de dag. Daarna ging ik mee naar de leraren kamer. Vandaag was er helaas niet veel te doen voor mij, omdat ze examens hadden. Het was dus maar een beetje zitten en kletsen in de ochtend. Daarna nog even thee drinken. Ik heb onder tussen ook twee quizzen gemaakt. Een kruiswoord raadsel over Nederland en woordjes in het Nederlands. Ook heb ik twee rijtjes met woorden gemaakt, de ene kant Kiswahili woorden en de andere kant Nederlandse woorden en dan moeten ze lijnen trekken naar de zelfde woorden. Het was best wel tijd verdrijvend aangezien ik alles op moest zoeken in mijn Kiswahili woorden boek en dan ook nog moest vertalen in het Nederlands aangezien het Kiswahili, Engels woorden boek is. Maar van Engels naar Nederlands vond ik zo voor de hand liggend. Toen was het pauze en kon ik naar huis om te eten. Na de lunch hadden ze gelukkig geen examens meer staan dus ben ik met klas 4 naar de Room gegaan. Alle kinderen moesten hun schoenen uit doen, dus vond ik het wel zo netjes om dat ook te doen, dat vonden ze echt heel erg leuk en ook wel een beetje raar aangezien dan mijn voeten vies zouden worden. Haha.. Binnen heb ik ze hoofd, schouders knie en teen geleerd. Dat had ik ze belooft en ze vonden het super. Alleen waren ze wel heel druk en maakten ze veel herrie. Uiteindelijk was het zo dat ze echt niet goed meer luisterde. Toen heb ik ze allemaal laten zitten. En heb ik samen met hen de regels van de kamer nog eens besproken. Iemand had de Noismakers opgeschreven want dat moest van de lerares blijkbaar. Ik zei dat dat tegen de regels was en uiteindelijk nadat ik met de klas gepraat had heb ik de lijst verscheurd en ze beloofde het de volgende keer echt gezellig te maken en geen ruzie te maken. Ik had namelijk wat instrumenten gebruikt en daar gingen ze allemaal ruzie om maken, al zei ik al een paar keer dat de kinderen allemaal een keer aan de beurt kwamen. Maar goed we hebben gepraat en nog een keer het dansje en liedje gedaan en toen was het opgelost. Na der hand kwamen nog een paar kinderen naar mij toe en ze vroegen of ik ze wilde vergeven en ze boden hun excuses aan omdat ze herrie maakte. Dat vond ik wel echt heel erg lief! Het zijn echt wel schatjes hier! En ik heb echt heel erg veel zin in de komende weken. Ik hoop dat ik nog veel kan doen! Na de les heb ik nog mee gedaan met games time. Ze zeiden we willen rennen en toen ben ik met ze gaan rennen, alleen zelfs deze jonge meiden zijn al sneller als mij! Nou was het ook wel heel erg warm dus na een paar rondjes had ik wel genoeg gerend. Ook hebben we wat dance games gedaan, dat was natuurlijk heel grappig aangezien ik niet zo kan dansen als de meiden, maar ik lach zelf net zo hard mee. Het was echt heel gezellig. Daarna ging ik terug naar de leraren kamer. Teacher Emma vroeg of ik mee ging naar de oefening van het kerkkoor. Ze zingen allemaal in Kiswahili maar het was heel leuk om te zien, ze zij dat ze het mij ook ging leren. Waarop ik zei dat ik niet eerder weg ging voor ik wat liedjes mee kon zingen. Ze vond dat ik snel leerde en aangezien ze op dinsdag en donderdag oefenen leer ik het nog wel denk ik. Nu heb ik wel, slim dat ik ben, ja gezegd op dat ik ook naar de mis kom. Die begint helaas om 7 uur s ochtends op zondag en duurt tot 9 uur! Oftewel dat word niet uitslapen of lekker luieren. Maar goed ik vind het wel leuk om een keer mee te maken en ik had al ja gezegd dusja dan moet het maar. Morgen ga ik trouwens ook naar de kerk. Ik word hier nog echt een Katholiek zeg! Aangezien de boy’s en girls school op vrijdag altijd naar de kerk gaan, ga ik natuurlijk mee. Ik ben heel erg benieuwd hoe het is. Toen ik eindelijk thuis was om kwart over zes konden we al gelijk eten. En na het eten had ik veeg beurt en heb ik al mijn was gedaan. Poeh ik ben in totaal wel twee uur bezig geweest. Daarbij heb ik ook mijn badkamer helemaal schoongemaakt aangezien het water niet eens meer wegliep! Zo vies, allemaal haren in dat putje die er dus nog in zitten van de vorrige bewoner! Maarja nu is het schoon en kan ik lekker schoon douchen! Daarna nog wat geklets. Nu lekker naar bes want nu is mijn energie echt op!
Vrijdag 29-10-10
De laatste dag van de eerste stageweek alweer! De tijd vliegt! Vandaag weer niet wakker geworden van de haan gelukkig.. Ik was nog steeds helaas ook nog niet uitgerust. Maar ik moest mijn was nog op de lijn hangen en op tijd op school zijn voor het Assembley. Dus ging ik er maar uit. Na gegegeten te hebben en de was opgehangen te hebben liep ik naar school. S ochtends stonden er geen lessen gepland maar nadat ik had getekend voor presentie zag ik dat Velma het meisje dat de leiding over de kamer heeft bezig was. Ik ging naar binnen en heb de materialen eens wat beter bekeken. Ook dacht ik dat het misschien wel leuk was als ik mijn spullen in de kamer zou doen. Ik had nog klei, potloden, kleurpotloden, vlaggen en een puntenslijper. Ze waren er erg blij mee. Samen met drie meiden heb ik de vlaggen opgehangen. De trap die ze hier gebruiken vind ik wel eng hoor! Jeetje ik denk zo meteen breekt dat kind haar nek nog! Maar gelukkig weten ze hier hoe ze met zo’n trap om moeten gaan. Toen we alles geinstaleerd en een plekje gegeven hadden gingen hebben we lekker een uur gekletst. Ik zei tegen de meiden dat ze maar moesten zeggen dat ze heel hard moesten werken van mij en dat ze nu heel moe waren! Haha dat vonden ze wel grappig. Zelf ging ik naar huis om te lunchen. Toen ik nog op de compound liep zat er een klein jongetje de komen van de lunch te wassen, ik zei goede middag en hij zei het netje terug. Daarna rende hij naar binnen, dus ik liep verder. Ineens hoor ik mzungu. Ik kijk om, loopt daar dat jongetje dat ik net gedag had gezegd maar nu met z’n tas. Ik vraag hem of hij naar huis gaat en hij zegt, ja en pakt mijn hand. Hij moest dezelfde kant op als ik dus liepen we samen verder. Heel schattig. En alle meiden die ik van school tegen kwam moesten lachen. Ik vond het ook heel grappig en aandoenelijk. Mijn nieuwe grote kleine vriend! Eenmaal aangekomen moest ik lessen gaan geven! Yes, eindelijk wat te doen. Ik ben met groep 4 verder gegaan met hoofd schouders knie en teen en daarna heb ik ze een deel van in de manenschijn geleerd! Dat vonden ze heel leuk maar het was ook wel lastig. Ik heb ze belooft volgende week de rest te leren aangezien ik na 35 minuten klas 5 had. Klas 5 was een stuk rustiger en ze kende ook al de woorden van het liedje hoofd schouders knie en teen ik moest het alleen nog herhalen en ik heb ze de Nederlandse melodie aangeleerd. Daarna ben ik ook bij hen verder gegaan met in de manenschijn. Aangezien ik volgende week samen met de leraren en de kinderen allemaal samen wil zingen! Dat lijkt me heel leuk en de leraren willen ook mee doen! Ben heel erg benieuwd. Na de les was het tijd om naar de kerk te gaan. Het leek mij wel interessant om mee te gaan. Het was ook wel heel erg leuk maar ook wel een beetje saai eerlijk gezegd. Ook kon ik een groot deel niet verstaan omdat het in het Kiswahili was en ook de liedjes waren in het Kiswahili. Maar goed het is wel erg leuk en apart om mee te maken. En het was ook heel erg gezellig met de meiden. Na de kerk ben ik in de leraren kamer gaan zitten en heb ik daar gekletst en daarna met teacher Emma muziek geluisterd. Ze was namelijk benieuwd of er ook muziek op mijn telefoon stond en aangezien dat er op staat hebben we samen geluisterd en gezongen heel gezellig en voor ik het wist was het al weer zes uur. Dus ging ik maar eens op huis aan. Thuis gingen we al snel eten en daarna had ik afwasbeurt helaas. Ik heb lekker met het thuis front gebeld en dat was wel weer leuk. Hier ga ik alleen niet zo vaak op internet omdat het betaald is en met een dongel moet. Dus vandaar dat soms mijn verslag te laat is zoals nu. En de foto’s doe ik volgende week als we weer in Kisumu zitten.
Sorry dat het in een paar keer is aangezien mijn verslagen te groot waren moest ik ze in een paar keer doen.

  • 30 Oktober 2010 - 11:53

    Els :

    Hoi Lisanne
    Weer heelhuids thuisgekomen?
    Wat heb jij mooie ervaringen opgedaan zeg! Is het moeilijk wennen weer thuis? Want je bent echt in een andere wereld geweest. Dat is toch heel anders als in Kenia op vakantie zijn!!
    Groetjes aan je familie.
    ps ik heb het e-mail adres van jullie mam niet meer, kun jij me dat doorsturen.
    Houdoe, Els

  • 30 Oktober 2010 - 14:18

    Mama:

    Hoi Lisanne,weer leuk om te lezen, al heb ik je gisteren nog gesproken. Ja, het contact is nu wel wat minder helaas! Maar wij zijn al aan het aftellen. Je pakje is nog niet verzonden, was zwaarder dan 2 kilo en dan komt er ineens heel veel geld bij. Moet je echt alles opschrijven wat er in het pakketje zit?Kun je dat effe navragen bij Piet en Ineke? groetjes en nog veel plezier, doe voor ons ook maar een gebedje als je naar de kerk gaat,hahaha,mama

  • 30 Oktober 2010 - 15:55

    Barbara:

    Heee lisanne,
    leuk verhaal en al veel gedaan,
    wil je wel even mailen over wat je van plan bent in mn kamer, wil wel graag weten wat er gaat gebeuren en of dat ook zeg maar past bij de bedoeling van de kamer.. ;)

    hoop snel wat van je te horen!
    groetjes Barbara

  • 04 November 2010 - 17:58

    Ingeborg:

    Hoi Lisanne,

    Ik heb net eens door al je foto's gebladerd. Je hebt echt al veel gezien. Heb je die wilde dieren ook allemaal zelf gezien en gefotografeerd. Ze zijn echt heel erg eluk. Nog veel plezier verder. Groetjes Ingeborg en de rest.

  • 06 November 2010 - 11:22

    Mama:

    Ben benieuwd naar de foto's, heb al bij Daphne een en ander gezien,waar blijven ze????xxxmama

  • 07 November 2010 - 10:14

    Nina:

    Leuk je verslagen weer te lezen over Rangala. Leuk ook te lezen hoe je geniet en wat je meemaakt. De tijd vliegt inderdaad.
    werk ze nog en slaap ook lekker ondanks de haan
    Nina

  • 07 November 2010 - 11:00

    Mama:

    De laatste maand is ingegaan, leuke foto's hoor, geniet er nog van!Dikke kus en Nakupenda mama

  • 07 November 2010 - 11:11

    Opa :

    Hoi Lisanne,
    Eindelijk dan een berichtje van mij. Allepogingen om je telefonisch te bereiken mislukten.Met veel belangstelling lezen we je verslagen en nog fijner is het dat je het zo naar je zin hebt.
    Geniet nog heel veel en hartelijke groeten, Opa

  • 07 November 2010 - 12:58

    Fenna:

    Hoi Lisanne!

    Dit is allemaal zo herkenbaar om te lezen!
    de girlsschool, helemaal super!

    zou je de groetjes aan velma voor mij kunnen doen en een dikke knuffel!

    Mis die meiden zo!

    Doe maaraan iedereen de groeten haha!

    Liefs, Fenna(groep4)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Lisanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 104
Totaal aantal bezoekers 40468

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

backpacken en vrijwilligerswerk in Indonesië

29 Juni 2012 - 22 Juli 2012

Back to Kenya

31 Augustus 2010 - 06 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: