tweede stage week in rangala - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu tweede stage week in rangala - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu

tweede stage week in rangala

Door: lisannemandos

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

07 November 2010 | Kenia, Rangala

Zaterdag 30-10-10
Vandaag lekker een rust dagje, na een drukke en leerzame week! Wel vroeg wakker maar goed dat hoort erbij. We hebben een beetje gekaard en in de middag zijn we nog even met de kindjes uit het babyhome naar buiten geweest. Dat was wel weer heel leuk. Verder hebben we niet veel gedaan vandaag, ik heb wel nog even mijn was gestreken! Haha, sommige kleren zaten zo in de kreukels dat ik dacht laat ik ze eens gaan strijken. Jaja ben ik toch nog een beetje pietluttig. Ineke was helaas vandaag ziek. Dus die moest in bed blijven voornamelijk. Dat was wel jammer. S avonds kregen we te horen dat er drie kamers leeg gehaald moesten worden. We hadden nog best veel spullen in Kisumu laten liggen in de kasten van onze kamers. Maar die zouden nu ineens verhuurd worden! Of terwijl nu hebben we in het weekend alleen nog de coach kamer en de kamer van Daphne M. Dus op stel en sprong moesten we naar Kisumu om onze kasten leeg te maken. Dus werd er gepland om zondag maar naar Kisumu te gaan. Ineke kon niet mee omdat ze nog ziek was, Daphne M zou bij Ineke blijven dus moesten we 4 plekke in de bus reserveren. We waren best wel een beetje boos omdat het zo plotseling allemaal moest. Helaas het is niet anders en we moeten ons er maar bij nee leggen. Voor de rest hebben we nog film gekeken met z’n vieren. Daarna heb ik nog met Daphne K sterren gekeken! Dat was echt zo mooi! Overal waar je keek waren sterren, en echt super helder. Je zag ze ook veranderen in verschillende kleuren! Ik heb nog nooit zulke mooie sterren gezien en zo dichtbij! Echt adembenemend. Daarna lekker naar bed, dat werd toen ook wel tijd.
Zondag 31-10-10
Vandaag word de klok in Nederland verzet dus nu is het twee uur vroeger dan hier. Verder moesten wij vandaag dus naar Kisumu. Eigenlijk zou ik daarvoor nog naar de kerk gaan maar ik ben uiteindelijk niet meer gegaan. We gingen met z’n vieren naar de bus. Eenmaal in de bus had ik het beste plek! Jeetje ik zat naast een vrouw die 1 ½ stoel nodig had! Of terwijl ik had nog een halve stoel over. Dus bij sommige hobbels lag ik bijna in het gang pad! En de wegen zijn hier niet zo goed. Gelukkig stapte er onderweg wat mensen uit en toen ben ik maar verplaatst en toen zat ik ook bij Debby en Piet dus dat was gezelliger en ik had meer plek voor mezelf! In Kisumu werden we opgehaald door een chauffeur die we niet kende aangezien Sammie te ver weg was. We moesten met z’n vieren op de achterbank van de tuktuk, ik was blij dat het niet ver was. Eenmaal aangekomen bij panda’s paradise werden we hartelijk begroet door Benson, het voelde alsof we thuis kwamen. Daarna naar onze kamers en alles in pakken. Ik had in daar nog een koffer staan dus heb ik alles daar maar in gestopt en de koffer bij Piet en Ineke in de coach kamer gezet. We waren vrij snel klaar. Millicent en Consulata kwamen ook nog langs. Ik kreeg heel leuk een kaart van thuis! Daarna zijn we nog even lekker bij de Green Garden gaan eten, ja we moeten er ook wel een beetje van profiteren dat we in Kisumu zijn. En we hadden pas om vijf uur de bus terug. Daarna naar de Nakumatt om nog wat boodschappen te doen. Aangezien het vlees hier in de buurt niet echt jofel is. Halen we het liever bij de Nakumatt.. Daarna hadden we nog best veel tijd over dus hebben Daphne K en ik nog even wat dvd’s gehaald. Daarna met Mike terug naar het bus station. Ik mocht weer voor in natuurlijk. En we maakte maar grapjes dat zijn kont niet zo groot was als die van Sammie aangezien ik bij hem meer plek had. Dat was wel grappig. De terug weg was een stuk comfortabeler en we hadden plekken bij elkaar. Piet vond het wel heel rustig en was in slaap gevallen. Helaas is de foto die we er van probeerde maken bewogen! Dat was wel jammer! Ook kwamen we onderweg nog een man tegen die een shirt van Robben aan had. Dus ik maakte er wat foto’s van, dat vonden die mannen wel grappig! Haha. Thuis hebben we een beetje soep gegeten en daarna nog lootjes getrokken voor Sinterklaas! Jaja ook hier moet dat gevierd worden. Alleen cadeautjes kopen word lastig, dus maken we alleen een gedicht. Maar we doen er wel wat aan en dat is wel leuk. Daarna hebben we film gekeken en zijn we naar bed gegaan.
Maandag 01-11-10
En ja hoor het was weer raak, vannacht! Lisanne kon weer eens niks binnen houden. Om half 3 werd ik wakker en moest ik overgeven. Verder kon ik niet meer goed slapen omdat ik of lag te zweten of het koud had. S ochtend kwam Daphne K me uit bed halen want die dacht dat ik door de wekker was heen geslapen. Ik ben eruit gegaan. En wilde op zich wel naar stage gaan. Ik voelde me al iets beter maar ik was nog wel misselijk en ik had hoofdpijn. Gelukkig had ik het niet meer warm en koud. Iedereen vond dat ik maar thuis moest blijven omdat het onverantwoord was om naar stage te gaan. Helaas dus. Ik ben maar terug naar bed gegaan. Helaas kon ik niet goed slapen omdat het buiten nogal druk was. Met spelende kinderen en iemand had muziek op. Dus ziek zijn hier is geen pretje. Gelukkig heb ik overdag alles binnen kunnen houden en na een paracetamol was ook de hoofdpijn weg. Dus gewoon rustig aan gedaan en niet te zware dingen gegeten. Verder hebben Ineke en de meiden mijn vlechten eruit gehaald. Ik wilde het eerst in Kisumu doen maar ik had met een vrouwtje van de compound gepraat en die zei dat het wel een dag kon duren! En ik wilde natuurlijk niet mijn dagen in Kisumu verspillen. Dat vrouwtje zou het eruit halen, Ineke was alvast begonnen en toen de meiden thuis kwamen hielpen ze mee. Uiteindelijk was het er na het eten uit. En dat vrouwtje hoefde dus niet meer te helpen. Toen alles eruit was leek ik wel een schaap! Haha. Daarna wilde ik lekker gaan douchen maar helaas was de stroom uit. Eerst maar een potje gekaard. Daarna was de stroom weer aan dus ging ik douchen. Toen mijn crème spoeling er eenmaal inzat viel de stroom weer uit!! Dus stond ik daar in het pikdonker onder een koude douche onder de zeep! Dat was wel even minder. Maarja ze zeggen dat koud afdouchen goed voor je is.. Ik weet niet of dat ook voor mij geld, in ieder geval niet voor mijn humeur! Maar goed, na een paar minuten ging de stroom weer aan. Mijn haar uitborstelen was ook nog wel een klus op zich. Ik denk dat ik nog de helft van mijn haar over heb. Maar goed dat groeit weer aan en ik heb er geen spijt van. Want ik vond het wel heel leuk! Daarna nog een paar keer geen stroom gehad en daarna lekker naar bed!
Dinsdag 02-10-10
Vandaag voelde ik me een stuk beter. De rust heeft me goed gedaan dus ik kon weer lekker naar stage. Ik had er echt zin in! Toen ik aankwam was iedereen bij de kerk voor een buiten mis. Ik wist niet wat er was bij de kerk dus liep ik eerst maar door naar school. Bij school waren gewoon alle leraren er al dus toen ben ik daar maar gewoon bij gaan zitten. Ik heb wat lessen voorbereid en na de pauze had ik les met groep vier. Ik heb best wel last van mijn stem dus ik wilde eerst niet naar het veld gaan omdat ik niet roepen. Ik wilde naar de kamer maar er waren examens in de lagen klassen dus leek me dat niet verstandig. Uiteindelijk toch maar naar het veld met de kinderen van groep 4. Dat zijn 61 kinderen! Ik had ze uitgelegd dat ze goed moesten luisteren aangezien ik ziek was geweest en mijn stem niet helemaal goed was. Ze zouden luisteren, ik had alles uitgelegd voor een estafette en toen ze begonnen werden ze gek ofzo. De rijen waren weg en ze waren aan het gillen. Dus ik vertelde dat het zo niet moest en legde het helemaal uit. Ik vroeg of ze het snapte en ze zeiden van ja. Nou toen ze begonnen was het het zelfde liedje en iedereen rende door elkaar en niemand luisterde echt. Dus ik heb een paar kinderen laten zeggen dat we terug gingen naar de klas aangezien ik dat zelf al niet meer kon zeggen. Daar heb ik met de klas gepraat. Het is namelijk de grootste klas en de gene die niet echt luisterd. Bij al mijn lessen maken ze herrie en luisteren ze niet. Ik vroeg hoe dat kwam en ze zeiden omdat ik ze niet strafte. Ik vertelde dat ik ook gewoon een leraar ben en dat ze dus ook naar moeten luisteren. Ik zei ook dat ik ze niet gaan slaan omdat ik dat gewoon niet kan kinderen pijn doen. Nog snapte ze het niet, dus ik zei nou ik wil jullie best straffen maar ik doe het wel op de Nederlandse manier. Dus kregen ze strafregels. Ze moesten 20 keer I will not make noise in the lesson of teacher Lisanne. Ze hebben het allemaal gedaan en toen ik ze na 2 uur weer had hadden ze het af en luisterde ze heel goed. Ik snapte hun logika niet maar blijkbaar moeten ze straf krijgen voor ze willen luisteren. Maar het heeft gewerkt en daar ben ik blij om. Ze vonden het allemaal op een na een betere manier dan slaan! Daar was ik ook heel blij mee. Ook heb ik klas 5 en 6 in de maneschijn geleerd. Dat vinden ze echt heel erg leuk. Ook heb ik klas 6 nog Nederlands gegeven. De lessen waren heel gezellig en ik voelde me een stuk beter na de ochtend. Na de ochtend had ik bijna geen stem meer. Maar na veel water ging het beter. Ook heb ik nog een leraar terecht gewezen. Een meisje in groep 4 moest huilen want ze had een wondje op haar hand, toen ik vroeg hoe dat kwam zei ze dat de leraar haar de vorige dag toen ik ziek was had geslagen. Ik was heel erg boos. Maar liet het niet helemaal merken, ik zei dat ik met de leraar ging praten. Dat heb ik gedaan, ik heb hem gezegd dat ze een schram op haar hand had en dat ze moest huilen. Ik zei ook dat ik ze ook strafwerk had gegeven en dat ze daarna veel beter luisterde, dus anders gezegd dat werkt ook. Ik heb het hem laten voelen en hij moest opschrijven 20 keer I promise I will not cain the children. Ik ga nu met alle leraren en leerlingen afspreken dat als leraren slaan ze die zin moeten schrijven en dan 100 keer! De leraren vonden het nog een goed idee ook. Ik vond het toch wel een stap vooruit en ik weet natuurlijk niet of ze het echt zullen doen maar ik hoop het. In de middag heeft een lerares al kinderen strafwerk gegeven i.p.v. ze te slaan. Dat vond ik echt super. Dus ik hoop dat het zo verder gaat! Aan het eind van de middag ging ik nog met teacher Emma mee naar de repetitie van het koor. We hebben best lang gewacht toen er eindelijk iemand kwam hebben ze even in het Swahili gekletst en toen gingen we weer omdat bijna niemand kwam. Aangezien er slecht weer op komst was. Dat vond ik wel jammer. Maar goed niks aan te doen. We hebben nog even over het strafwerk gepraat en ik ben uiteindelijk om half 6 naar huis gegaan. Thuis hebben we hutspot gegeten!! Hmmm, lekker Hollands! Daarna nog even gelezen en gekaard, wel viel iedere keer de stroom even uit. Echt irritant dan was hij weer uit en dan weer aan! Maar goed, dat hoort er bij!
03-11-10
Het is alweer woensdag. Er stonden niet veel lessen op mijn rooster helaas. Dus ik heb maar wat dingen bedacht die ik nog kon doen. Ik wist niet zo goed wat ik moest doen dus vroeg ik het maar. Want niks doen heeft ook weinig zin. Omdat ik dat vroeg kon ik een les van iemand over nemen en het maakte niet uit wat. Dus ging ik naar groep 6 en heb met ze gezongen. Ook heb ik wat grappige dingen tussen door gedaan om ze alert te maken, zoals opstaan en weer zitten en een rondje draaien dat vonden ze echt heel leuk. Daarna was het al gauw lunch tijd. Dus ging ik naar huis. Na het eten kwam ik terug en toen stond er allemaal eten in de leraren kamer. Ze schepte ook voor mij op, ik kreeg Ugali met Skumawikie en vlees. Het zijn allemaal typisch Keniaanse gerechten. Op zich niet vies maar ik had net gegeten dus ik kreeg het met moeite op. Ik wilde niet weigeren want dat is niet beleefd en soms kan dat als belediging opgevat worden. Na het eten kon ik aan de slag bij groep 5, het was echt een hele gezellige les! En we hebben weer gezongen. Daarna heb ik nog in de leraren kamer gezeten toen mister Wanga, het hoofd van de school zei. Ga maar naar huis voor de regen komt. Ik vond het nog wel vroeg om te gaan aangezien ik normaal tot 6 uur blijf. Maar goed, zo kon ik nog want dingen thuis doen. Dus ging ik maar. In de avond hebben we lekker pannenkoeken gegeten! Mmmm dat was echt lekker zeg. Maar ik kon er maar twee op aangezien ik nog best vol zat. Daarna de afwas gedaan en nog wat gekaard.

Donderdag 05-11-10
Vandaag was het een drukke dag. Daar hou ik wel van, ik heb op donderdag veel lessen en s middags ga ik met Emma mee naar het koor. S ochtends had ik les in groep 4. Ik besloot omdat het in Nederland al bijna sinterklaas is. Sinterklaas liedjes te leren. Die zijn ook niet zo moeilijk. Eerst heb ik in de maneschijn nog een paar keer herhaald en daarna heb ik ze Sinterklaas kapoentje geleerd. Ook heb ik ze uitgelegd wat Sinterklaas is. Dat vonden ze erg leuk en de liedjes ook. Ik heb ze ook sinterklaasje bonne bonne bonne geleerd. Daar na had ik eventjes niks en toen heb ik kaartjes gemaakt voor wat drama spellen die ik dan kan doen. Daarna was klas 6 aan de beurt, daar moest ik eerst even een leraar die nog les aan het geven was weg jagen. Haha.. ze wilde namelijk liever les van mij. Daar heb ik in de maneschijn nog een paar keer herhaald en het laatste stuk aangeleerd. Ze vonden het erg leuk. Na klas 6, had ik klas 5. Het was echt een hele gezellige les. En tijdens kwamen wat kinderen van de kleuterschool voorbij die naar mij zwaaiden dus liet ik de hele klas zwaaien. We hebben veel grappige dingen gedaan en ik heb ze gefilmd toen ze in de maneschijn deden. Toen ik daarna weg wilde gaan en naar de leraren kamer ging waren ze weer allemaal spullen aan het verkopen, maar nu huishoudelijke, dus heb ik maar tandenborstels die je in een hoesje kunt stoppen gekopt. Komt misschien nog wel eens van pas. Ik moest daarvoor wel naar huis rennen om mijn geld te halen want dat had ik niet mee genomen. Eenmaal thuis heb ik lekker gegeten en daarna ben ik weer terug gegaan. Ik had klas 4 weer. En daarna weer klas 6. Het waren hele leuke lessen. En bij klas 6 heb ik ze wat over het koningshuisgeleerd. Ze hadden namelijk een foto van koningin Elizabeth en ze dachten dat dat onze koningin was. Daarna ben ik met Velma naar de Room gegaan. Daar hebben we alles opgeruimd en heel gezellig gekletst. Ook heb ik ze wat spelletjes uitgelegd. Zoals mens erger je niet en memorie. Het was echt heel gezellig. Ondertussen regende het pijpenstelen echt niet normaal dus konden we niet meer weg. Ik ben daarom ook niet meer naar het koor gegaan. Ik vond het wel jammer dat ik mijn camera niet bij had zeg! Het spoelde echt! Na de regen bui kwam mister Orambo, hij vroeg om wat foto’s te maken een meisje haalde mijn tas met camera en toen hebben we wat foto’s gemaakt! Was echt heel erg leuk! Daarna ook met de meiden nog wat foto’s gemaakt en toen ging ik maar eens naar de leraren kamer. Daar kreeg ik een soort warme chocolade melk. Heerlijk want ik had het heel erg koud na die regenbui. Ik was daardoor wel wat later thuis en iedereen was klaar met eten. Dus dat was wel jammer. Ik heb mijn eten opgewarmd in de pan en ondertussen hebben Debby en Daphne M al afgewassen. Na het eten, heb ik mijn was gedaan. Pff dat is toch wel steeds een klus zeg! Maar goed het moet gedaan worden! Daarna nog een potje gekaard en lekker naar bed.
Vrijdag 06-11-10
Jaja nog maar een maandje en dan gaan we al weer terug naar het koude Nederland. Vanochtend was het hier ook wel frisjes want de zon scheen niet. Ik moest mijn was nog ophangen dus ben ik wat eerder opgestaan. Daarna naar school. Vandaag was het al helemaal rustig maar gelukkig duurt het Assembley op vrijdag altijd was lang. Ik had alleen een les in groep 7 maar volgens Rosemary was dat onmogelijk. Zei had die les niet aan mij gegeven en ze wilde dat ik alleen 4,5 en 6 les gaf. Dat vond ik wel jammer want ik had de dag ervoor tegen klas 7 gezegd dat ik naar hun zou komen. Uiteindelijk kon ik toch gaan, ik mocht ze een uur les geven! Uiteindelijk deed ik alsof ik de tijd vergeten was en werd het anderhalf uur! Haha. Het was ook zo gezellig, deze klas heb ik ook in de maneschijn geleerd en sinterklaas kapoentje en dat allemaal in een uur. Ze zeiden alleen steeds dezelfde zin fout, toen zei ik wie het nu nog fout zegt daar krijg ik een snoepje van. Ze vonden dat echt heel grappig dat ik dat zo zei. Dat is ook een stuk beter dan slaan! Daarna hebben we nog een half uur gepraat over Holland. Ze mochten vragen stellen en dan beantwoorden ik ze. Het was heel gezellig en ik vond het jammer om te gaan! Toen ik thuis kwam gingen Ineke, Daphne M en Debby net weg. Zei gingen al eerder naar Kisumu. Piet liep ook mee en ging ondertussen ook Daphne K ophalen. Ik heb lekker wat soep gemaakt en lekker een keer gezongen! Toen ik terug op school kwam. Waren ze een paar kinderen van groep 4 en 5 helemaal mooi aan het maken. Er was namelijk een mis voor groep 8 omdat die examen moeten doen. Echt heel schattig om te zien die meisje in die leuke jurkjes. Zei moesten door de kerk dansen. Helaas kon ik niet heel de mis zien aangezien ik om 4 uur thuis zou zijn. Dus dat was wel jammer, ik ben ook nog naar voren gelopen om wat geld te doneren, toen gleed ik nog bijna uit. Dus al de meiden ow sorry sorry. Haha maar gelukkig ging het net goed. Het was een mis voor de jongens en meisjes school, dan zitten aan de ene kant alle jongens en aan de andere kant alle meisjes, heel leuk om te zien! Ik heb er echt van genoten om te kijken en te luisteren naar de mooie liederen. Al kon ik de helft niet verstaan. Om vier uur ging ik naar huis. Daphne K was ondertussen ook al thuis, dus gingen we bepakt en bezakt naar de weg lopen, voor de bus. Onderweg gleed ik weer bijna uit. Het is toch wat vandaag zeg. Maar ik viel gelukkig net niet, maar goed ook want ik had kei veel spullen bij. Mijn benen zaten wel helemaal onder de modder, maar ja beter je benen en voeten een beetje vies dan dat ik helemaal in de modder lig! Maar goed toen de bus eindelijk kwam, zeiden ze dat hij vol zat! Wat vol!? We hadden gereserveerd, ze zeiden dat onze bus pas om 6 uur kwam, maar dat is veel te laat want dan moeten we door het donker. Ineens kwam de stagebegeleidster van Daphne, we weten niet waar vandaan. Die zei tegen ons je kunt met deze auto mee rijden die gaat ook naar Kisumu. We vroegen of het mocht en of het echt wel kon en voor we met onze ogen konden knipperen zaten we hartstikke luxe in de landrover defender oud model. Er zat nog een vrouwtje in en die was heel aardig. Nou dit was een stuk beter dan die stomme bus. Lekker comfortabel en we waren er ook nog een half uur eerder! Daarna naar de bank die het niet deed en toen nog een half uur wachten op Sammie. Eerst lekker gedoucht toen we er waren want ik zat natuurlijk nog steeds onder de modder! We zijn s avonds lekker uit eten geweest bij de green garden, ik heb lekker een visje op met rijst en skumawikie op. Daarna toen ik thuis kwam ging ik op bed liggen en viel ik snel in slaap.

  • 07 November 2010 - 13:18

    Fenna:

    Hoi lisanne,

    weer een superverhaal, vind het super m alles te lezen, al ga ik het steeds meer missen naar mate ik jullie verhalen lees!

    Heel veel succes en geniet maar van jullie huisje!

    Liefs, Fenna(groep 4)

  • 07 November 2010 - 16:46

    Barbara:

    hee lisanne, weer een leuk verhaal!
    echt goed hoe velma het aanpakt.. ik zag dat ze hulp kreeg van die lachebek:P als je weet wat ik bedoel:P

    hmm agnettah zieik ook op de foto's die was in rangala altijd mn picture girl bij jou ook /:P
    nou veelp lezier nog en tot vrijdag:DD heb er heel veel zin in!!

    kus

  • 07 November 2010 - 20:20

    Mama:

    Weer een geweldig verhaal en het pakje is al onderweg, kunnen jullie wel gebruiken voor de Sint!xxmama

  • 07 November 2010 - 20:33

    CoMu:

    Dag Lisanne, Weer en heel verhaal zeg.
    Hoop dat iedereen weer opgeknapt is en weer goed kan stage lopen.
    Veel plezier gehad dit weekend in Kisumu en lekker gegeten.
    Tot je volgende verhaal. Groetjes...

  • 08 November 2010 - 07:40

    Gerda:

    leuk dat je je draai in Rangala ook gevonden hebt op de girlsschool. Succes en veel plezier!

    groetjes,

  • 10 November 2010 - 15:13

    Monique:

    Heb weer eens bijgelezen.
    Leuke verslagen schrijf je!!
    Geniet nog van je laatste weken daar!!
    Voor je het weet zit je weer in het koude Holland.
    Groetjes, Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Rangala

Lisanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 40365

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

backpacken en vrijwilligerswerk in Indonesië

29 Juni 2012 - 22 Juli 2012

Back to Kenya

31 Augustus 2010 - 06 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: