Mijn derde weekend en stageweek! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu Mijn derde weekend en stageweek! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Lisanne Mandos - WaarBenJij.nu

Mijn derde weekend en stageweek!

Door: lisannemandos

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

25 September 2010 | Kenia, Kisumu

Zaterdag 18-09-2010

Vandaag wilde ik eens lekker uit gaan slapen. Maar helaas dat gaat hier niet. Maarja maakt ook niet uit! Daar ben ik niet voor gekomen! Toen iedereen goed en wel uit zijn bedje was hebben we met z’n allen besloten om naar Kiboko bay te gaan. Er is daar een resort waar je lekker aan een zwembadje ( het zwembad is kleiner als bij ons zelf!) kunt liggen. We belde dus Sammie en die nam Mike een andere tuktuk chauffeur mee om ons weg te brengen. De weg was niet zo heel fijn op het laatst. Haha onverhard, maar wel leuk om een klein dorpje te zien, dan kun je zien hoe ze daar leven. Ik kan me niet voorstellen dat je iedere dag over zo’n onverharde weg moet lopen met zware bagage. En nu had het bij ons nog niet geregend dus was de weg droog, maar ik had er niet willen rijden in de regen! We hebben een lekker vakantie dagje gehad. Eerst gingen we wat drinken. Ze hadden ijsthee! Yes dacht ik lekker! En het was nog citroen ook! Toen we het kregen was het juichen snel over. Het was gewoon thee maar dan koud. Bah echt niet lekker. Ik ging maar over op het water. Het was wel grappig maar wel jammer dat het zo vies was! Daarna heerlijk op bedjes in de zon liggen. Er stond ook een lekker windje dus was het heerlijk uit te houden! En we hielden elkaar goed in de gaten met zonnebrandcrème! Dus we verbranden ( bijna) niet. We gingen ook maar lunchen daar, aangezien we als s ochtends gegaan waren. Nou wat een lunch! Het was bijna avond eten! We wisten dat ze hier langzaam waren maar zo langzaam! Het duurde wel meer als een uur! We hebben ondertussen wel veel kunnen lachen, want steeds als er borden aan kwamen dachten we, Yes eten! En dan liepen ze weer voorbij! Echt grappig. Wat wel jammer was, is dat toen we klaar waren met eten de zon weg was. Het was ook niet meer zo lekker, want de wind stond er nog wel. We hebben toen Sammie maar gebeld om ons weer op te halen. Op de terug weg nog een keer flink mijn hoofd gestoten aan een balk in de tutktuk, ja dat krijg je dus met die hobbels! We waren wel precies op tijd thuis want later ging het regenen! Thuis hebben we eerst lekker gedouched en daarna film gekeken. We zouden eerst nog uit eten gaan maar niemand had meer zin, dus hebben we wat soep gemaakt en dat lekker gegeten, we hadden toch al stevig geluncht! Tijdens de film was ik zo moe geworden dat ik in slaap viel, uiteindelijk wel het eind gezien maar de helft gemist! Daarna ben ik ook lekker vroeg naar bed gegaan, ik was zo moe!

Zondag 19-09-2010

Vandaag gingen we weer naar de markt. Dezelfde als vorrige week. Maar nu zonder Millicent en dan met z’n zessen. Poehpoeh je kijkt echt je ogen uit hoor als je daar loopt! Niet te geloven. En het was vies! Echt vies! Het stonk best wel soms en de weg was modder. Ik had mijn badslippers aan gedaan, nou ik bleef soms gewoon vast zitten in de modder. Je werd gewoon vast gezogen. En iedereen wil je iets verkopen. Er was ook een man zo raar, die duwde bijna een ijsje eerst bij Daphne M in haar mond en daarna bij mij. Ik dacht echt zo gadverd wat doe jij nou weer. Echt raar, maar ja op zo’n markt maak je wel altijd veel dingen mee. En we konden er ook wel om lachen. We zijn niet zo lang gebleven want, we hadden niet zo veel zin meer. En het werd erg warm. S middags hebben we lekker bij ons aan het zwembad gelegen. Piet en Ineke gingen er nog even op uit maar wij wilde nog even uit rusten. Ook hebben we nog gekaart. Debbie had weer een nieuw kaar spel om ons te leren. Bollen, het was heel leuk ook al verloor ik steeds maar dat doet er niet toe! S avonds zijn we voor een lichte maaltijd bij de tuskies gaan eten. Ik was best wel chagrijnig aangezien het heel lang duurde en ik s middags niet veel gegeten had. Uit eindelijk bleek dat ze ons vergeten waren en toen we eindelijk eten kregen was het niet geweldig. Naja helaas het kan niet altijd feest zijn. Ik was weer best op tijd naar bed gegaan aangezien de volgende dag weer een nieuwe stage dag aan zou breken!

Maandag 20-09-2010

Vanochtend weer op tijd naar stage vertrokken aangezien het assembley was. De andere meiden hoefde niet naar stage vandaag. Ze gingen kennis maken met het hoofd van de school. Het was best wel een lange dag vandaag. En ik had eigenlijk maar een les. Maar er kwam geen leraar op dagen bij een andere les van mijn eigen klasje en ze niks meer te doen hadden, heb ik ze maar weer wat Nederlandse woorden geleerd. Dat vinden ze echt altijd heel leuk! En ik ook want ik laat ze het swhahili er bij schrijven zodat ik er ook nog iets van opsteek! Het was heel gezellig. Ook had ik de laatste les van de dag. CRE, dat is godsdienst. Ik had het helemaal voorbereid en aantekeningen voor de kinderen op het bord geschreven. Het was wel moeilijk voor mij, want het ging over Moses en over Ruth, en aangezien ik niet zo Christelijk ben weet ik daar niet veel van af. Maar de kinderen hebben niks gemerkt, ik heb het gewoon met het boek gedaan. Dus dat was wel makkelijk en ze vonden het heel erg leuk. Ik vertelde dat ik ze les ging geven van te voren en ze sprongen bijna een gat in de lucht. Haha zo leuk om te zien!
S avonds na het eten, keek ik op mijn telefoon en had ik drie gemiste oproepn van een keniaans nummer. Ik dacht wie kan dat nou zijn. Dus toen hij nog een keer belde, bleek het dus een leraar van school te zijn die, hoi tegen mij wilde zeggen. Meer zei hij ook niet echt, hij zei goodnight en hing weer op. Heel raar, en daarna heeft hij nog twee keer gebeld maar toen nam ik niet meer op. Ik snapte ook niet hoe hij aan mijn nummer kwam, want ik hem hem wel wat liedjes van mijn telefoon gegeven via bluetooth maar ik heb zijn nummer daardoor ook niet gekregen. En de enigen die mijn nummer op school heeft is mijn begeleidster. Een beetje een raadsel, maar zolang het bij die ene keer blijft vind ik het best! S avonds hebben we weer lekker gekaard en daarna zijn we naar bed gegaan.

Dinsdag 21-09-2010

Vandaag heb ik een jaar met mijn vriend. Het is wel heel erg jammer dat ik dan hier zit en hij in Nederland. Dat was dus vandaag wel even moeilijk maar de meiden sleurde me door de dag heen! Dus dat was wel fijn. Op school hebben ze nu toets week, Dan moeten ze iedere dag heel veel toetsen maken. Ik moest in een paar klassen surveilleren. In groep 5 en groep 4. Ook moesten de toetsen nagekeken worden natuurlijk. Dat werkje vond ik minder leuk want het zijn allemaal abcd vragen dus dat is heel eentonig en saai. En ondertussen moet je ook nog opletten of er niemand spiekt of praat. Dus dat was wel een klus. Maar wel leuk voor de verandering. De kinderen luisterde erg goed naar me, dat vind ik dan wel heel leuk om te zien, dat ze wel veel respect voor me hebben en ik hoef ze daarvoor niet te slaan. De afgelopen twee dagen is er in ieder geval ook weer niet geslagen. Heerlijk! Dan ga ik toch met een fijn gevoel naar huis! Thuis hebben we lekker met z’n allen gekaard. Dat is altijd toch wel gezellig. En het is even wat anders. Ik ben op tijd gaan slapen want anders kom ik de volgende dag niet door.

Woensdag 22-09-2010
Vandaag was het weer een toets dag. Ik heb weer bij klas 5 gezeten en op het begin was er nog niks na te kijken dus toen heb ik wat gelezen onder het toezicht houden. Daarna kreeg ik werk om na te kijken en was ik daar vooral mee bezig. Aangezien deze klas geen klassen leraar meer had, kwam er vandaag een nieuwe. Hij stelde zich niet echt voor maar gaf wel een hand. De lerares wiksunde zei tegen mij dat ik naar mijn eigen klas kon omdat de nieuwe leraar het over zou nemen. In mijn eigen klas vind ik het ook wel gezelliger eerlijk gezegd. Het is toch een ander gevoel en Sylvia zit daar ook dus dat is gezelliger voor mij. Ik moest weer veel nakijken en had ondertussen wel maar mijn mp3 speler in gedaan anders was ik bang dat ik in slaap viel. Je wordt er namelijk best wel duf van. Ook kreeg ik vandaag weer een mandizi van Sylvia. Ze waren dit keer lekker zoet dus zei ze zullen we er nog een nemen. Ik zo ja okey lekker maar ik betaal nu, want ja ze betaald best veel steeds voor mij en dat vind ik dan best wel lullig. Ze gaf een kind opdracht om ze te halen. Die had het verkeerd begrepen en nam er nog eens 4 mee. Ik dacht nou ja eentje is nog wel lekker maar ik hoef er niet gelijk drie op een ochtend! Dat is voor mij veel te veel! Sylvia kon er nog wel zoveel op dus die at ze op. Toen ik terug kwam van lunch pauze was ik mijn water vergeten! Lekker slim natuurlijk maar toen moest ik even terug. Sylvia vroeg gelijk om koud water! Haha dat vraagt ze heel vaak omdat op school geen koud water is. Ook kwam ik toen de lerares van de kleuters tegen en die vertelde me dat ze vrijdag een uitstapje gingen maken naar Kisumu en daar wedstrijden ofzoiets hadden. Ik vond dat heel leuk om mee te maken dus ik vroeg of ik misschien ook mee kon. Ze zei steeds dat ik het zelf moest weten en ik denk dat ze bang was dat ik het niet leuk vond omdat ik in het begin het moeilijk vond om met de kinderen te communiceren. Maar mijn Engels is al een stuk verbeterd en ik durfde de uitdaging wel aan. Ik zei tegen haar dat ik met Sylvia zou overleggen en het dan morgen zou vertellen. Ik had alleen s middags niet echt de kans om het te overleggen dus ik dacht ik vraag het haar morgen wel. Ik kreeg vandaag ook extra werk mee ik moest thuis nog wat toetsen na kijken. Ik vond het op zich niet zo erg en zo kon ik de andere laten zien wat ik de hele dag deed. Daphne M heeft me ook nog geholpen met nakijken. Ook had ik een toets van Science bij die ik probeerde op te lossen. Nou dat is nog wel een opgaven! Vooral omdat het in het Engels is. Ik heb het doormiddel van het boek een beetje uitgezocht en de vragen gemaakt. Dat was wel grappig om te doen. S avonds hebben we weer lekker gekaard en daarna op tijd naar bed!

Donderdag 23-09-2010
Het was vanacht 4 uur! Toen ik opgeschrikt werd uit mijn droom. Er was ineens een geloei te horen! Niet normaal. Ik schrok me helemaal wild. Eerst keek ik op mijn telefoon hoe laat het was en het was 4 uur. Ik wist niet wat het was ik dacht een soort van brandalarm of iets. Dus ik deed mijn kamerdeur open en keek de gang in. Er was niemand anders uit bed dus ik dacht ben ik nou gek geworden. En toen ik de deur open had gedaan was het geluid opeens veel harder! Ik ging maar naar onze gezamenlijk woon kamer en daar was ook nog niemand, ik ging door naar Daphne’s keuken en daar kwam ik Daphne tegen die net de deur had open gemaakt voor de bewaker, die het geluid ook hoorde. Het bleek namelijk een intern alarm te zijn. Dat we moesten uitschakelen alleen wisten wij niet hoe. De andere meiden waren in tussen ook uit bed gekomen en die kwamen we half slapend tegen. Nou wij opzoek naar een schakelaar want de bewaker zei dat het uit geschakeld kon worden. Wij wisten niet eens dat we een alarm hadden! Ze hadden tegen ons verteld dat ze misschien een alarm gingen aanleggen, maar dat was helemaal nog niet gebeurt dus wij wisten van niks. Piet en Ineke hadden de herrie ook gehoord maar wisten eerst niet dat het uit ons huis kwam. Piet kwam naar binnen en zei ow is het hier in huis. Zei dachten dat het een autoalarm was ofzo. Maar enfin we hadden aan de bewaker gevraagd of hij niet de eigenaar kon bellen. Hij belde Rachel die hier van alles doet. Zij zei dat er een schakelaar naast het bed was. Ja hallo welk bed! We hebben hier zoveel bedden. Het geluid kwam uit onze woonkamer maar daar was geen schakelaar. We keken overal. Toen zei Daphne K ik kijk wel in mijn kamer, wat ons onwaarschijnlijk leek aangezien die van haar ongeveer het verste van het geluid af was! Maar goed ze probeerde een schakelaar die volgens haar nergens voor diende en het geluid hield op! Hallelujah! Poeh het suisde nog steeds na in onze oren. We waren best wel boos omdat ze ons niet hadden ingelicht over het alarm. Maar goed nu wisten we hoe het werkte en we weten nu ook dat er drie van zulke schakelaars in huis zijn en ze zijn voor noodgevallen zoals een inbreker of brand. Maar hoe dat ding nu aan ging weten we nog steeds niet want iedereen lag gewoon te slapen. Wat een raar verhaal. Maar het vervelende was dat het ongeveer half 5 was toen ik weer in mijn bedje lag. Nou slapen kon ik ook niet meer. In totaal heb ik nog een kwartier geslapen en toen ging de wekker. Ik voelde me beroerd van vermoeidheid maar ging toch maar naar school. Waar ik het niet uit hield in het bedompte lokaal en de kinderen die nogal veel herrie konden maken. Ook werden ze vandaag weer geslagen, met een plastic ding op hun handen! Echt zo stom, en nu omdat ze fouten maakte! En maar zeggen dat ze het alleen doen als ze iets vergeten nou mooi niet dus! Maarja, ik moest zoveel gapen dat ik ervan kokhalsde en ik kreeg koppijn. Ik besloot maar naar Sylvia te gaan en die verwees mij door naar de headteacher. Ik vertelde wat er was en ze zei dat ik maar lekker naar huis moest gaan en moest uit rusten. Ik zei dat ik morgen weer terug kwam, want ik ga natuurlijk mee met de kleuters. Thuis lag ik om half elf ongeveer op bed en toen heb ik tot een uur of een geslapen. Ik dacht toen ik ga er maar uit want ik had honger. Daarna ben ik maar niet meer gaan slapen omdat ik bang was dat ik dan vannacht niet zou kunnen slapen. Dus ben ik maar wakker gebleven en heb lekker rustig aan gedaan in bed. Want ik wil morgen echt graag mee met de kleuters en dan moet ik natuurlijk wel fit zijn! Ook moest Daphne M vandaag een pakje ophalen die haar ouders hadden gestuurd. Iedereen leefde met haar mee en was benieuwd voor haar en onverwachts moest Debby ook mee naar het postkantoor omdat er voor haar ook een brief was! Echt leuk dat je hier ook gewoon van alles kan ontvangen! Als het goed is krijg ik ook nog een brief! Ik hoop dat hij aan komt! Maar dat zal wel! Vanavond hebben we nog lekker even gekaart en daarna ben ik vroeg naar bed gegaan aangezien ik zo moe was..

24-09-2010
Vandaag mocht ik met de kleuters mee! Ik was om kwart voor 8 op school maar er moest toen nog veel geregeld worden dus moest ik even wachten. Daarna gingen de kinderen met de schoolbus naar een bepaald terrein. Het was heel groot en er waren heel veel scholen! De bus moest wel 4 keer rijden voor alle kinderen. En dat was nog weinig aangezien de bus helemaal letterlijk werd volgepropt met kinderen! Ik kon gelukkig voorin waar ik nog met drie kinderen zat en de chauffeur. Nou in Nederland zou je echt een dikke boete hebben gehad, echt onverantwoord, maar hier gewoon normaal! Daar aangekomen waren er nog niet zoveel leraren dus op een gegeven moment stond ik alleen met een grote groep kleuters die mij niet helemaal verstaan. Ik moest ze steeds overal vandaan plukken. Maar gelukkig kreeg ik snel assistentie. Ook kreeg ik gelijk weer een stoel omdat ze bang waren dat ik moe werd. Ze zijn hier al gauw bang dat ze moe worden maarja een muzungu mag natuurlijk helemaal niet moe worden! Stel je voor zeg! We werden van hot naar her gestuurd voor een verzamel plek. Uiteindelijk hadden we een mooie plek met zelfs een hekje van prikkeldraad. Dat was wel handig want dan lopen de kinderen niet zomaar weg! Ze moesten ook om de beurt steeds naar de wc. Wat wel grappig was want ik kon steeds mee omdat ze de weg niet wisten. En ik de eerste keer al met een groepje en een leraar was mee gegaan. Ik kwam dan steeds voorbij andere groepen van andere scholen en die riepen steeds muzungu en wilde handjes van me. Zo schattig! Maar de wc waren echt heel erg vies dus ik wist wel dat ik daar niet ging! Ook waren het gaten natuurlijk dus dat werkt voor mij al helemaal niet! Uiteindelijk begon het allemaal. Het was een soort wedstrijd tussen scholen en met verschillende rondes. Bijvoorbeeld, een modeshow, een dansronden een zang ronden en nog wat andere dingen. Ik mocht binnen gaan zitten van de leraren om te kijken. Dat vond ik erg leuk. Een van de rondes was dat een groepje kinderen het liedje schaapje schaapje heb je witte wol moesten zingen. Echt leuk om te zien hoeveel variaties je daar op kunt maken dan. Het was natuurlijk wel de Engelse versie! Op een gegeven moment had ik het wel een beetje gehad ik werd er een beetje duf van omdat het ook wel een warme dag was. Toen ging ik naar buiten lekker bij de kinderen staan. Ik was meteen weer wakker. Het was echt heel leuk en de kinderen luisterde ook heel goed naar me. Want ik nam gewoon een beetje de woorden van de andere leraren over. En dat werkte erg goed. Wel ging ik steeds als een deel van onze school moest naar binnen om te kijken en te filmen. Echt zo leuk om te zien. Ook deed een groepje de vogeltjes dans haha dat was helemaal prachtig om te zien. Je ziet dan echt wel hoeveel scholen verschillen van elkaar. Ik kreeg ook allemaal gratis drinken en koekjes. Ze zijn echt bang dat ze iets fout doen bij je. Dat vind ik soms wel een beetje jammer, dat ze met niet zo behandelen als een van hun. Maar goed zo is het nou eenmaal en soms is het wel handig. Op de terug weg was het helemaal hilarisch het busje zat nu nog voller en ik zat voorin met een kindje een leraar en de chauffeur. Ik had nu wel veel meer plek! De kinderen gingen allemaal zingen en het was echt heel gezellig. Ik heb echt nog nooit zo genoten. Maar iedereen waar we voorbij reden keek wel raar aangezien ik de enige witte persoon was in een volgepropte bus met zwarte kindjes. Het was echt een dag om nooit te vergeten. Ik sta ook nog met juf waar ik de eerste dag stage liep op de foto. Ze wilde dat om deze dag nooit meer te vergeten. Ik vind dat wel heel mooi en ik zal het zelf ook nooit meer vergeten! Het was echt een super dag! Toen ik thuis kwam waren de andere ook net thuis en stonden allemaal onder de douche. IK dacht dat er niemand was aangezien niemand antwoorden maar gelukkig was dat niet zo. We zijn lekker met z’n allen uit eten geweest bij de greengarden echt heerlijk! Ik heb spareribs op! Hmmm. Alleen kreeg ik als laatst mijn eten en was het ook het moeilijkst om te eten. Ik was als laatste klaar en de andere borden waren al opgeruimd, dat vond ik een beetje vervelend. Ook kregen we al een menu voor het nagerecht terwijl ik nog zat te eten maar goed.. Zo gaat dat hier en ik heb me niet tegen laten houden en gewoon door gegeten! Nu ga ik al naar bed. De rest nog niet maarja morgen moeten we al om half 7 op aangezien we naar kakamegaforest gaan. En ik heb mijn slaap hier hard nodig heb ik al wel door!
Helaas een dag verlaat maar het internet deed het niet! Volgende week horen jullie hoe het was! Want ja dat is pas het vierde weekend!

  • 25 September 2010 - 20:31

    Mama:

    he he eindelijk weer een berichtje van je!maar ja het is afrika en soms heb je dus gewoon geen internet!Weer een geweldige week, behalve de donderdag dan!groetjes en nakupenda,xxdikke kus mama

  • 26 September 2010 - 08:09

    Demi & Paula:

    Hey Lisanne,

    Wat geweldig om jouw belevenissen te lezen en wat knap hoe je het allemaal opschrijft!
    Prachtig om te lezen!
    Wat een ervaring daar!
    Geniet ervan en nog heel veel plezier en suc6 daar!

    Groetjes van Demi & Paula.

  • 26 September 2010 - 14:53

    Fenna Simonis:

    Hoi Lisanne,

    Dat alarm kun je dus wel gebruiken voortaan als er een grote ramp is!

    Echt super om te lezen e dingen te herkennen in jullie ervaringen en zeker omdat ik alles mis!

    wat een schattige kindjes opdie foto!

    Succes!

    groetjes Fenna(groep 4)

  • 27 September 2010 - 07:01

    Els:

    Hoi Lisanne
    Wat kun jij goed schrijven over je belevenissen zeg! Ik zie het zó voor me als ik het lees. Nog veel plezier!! Ik denk dat de kinderen daar jou niet snel zullen vergeten. x Els

  • 27 September 2010 - 12:13

    Nina:

    Wat een spannende, indrukwekkende, leerzame ervaringen zeg.
    Ik geniet gewoon om ze te lezen. Je maakt daar heel wat mee hoor. Zowel op school als in je vrije tijd.

    werk ze nog en geniet ervan.
    groetjes aan iedereen
    Nina

  • 27 September 2010 - 21:24

    Bianca:

    zo te zien heb je afgelopen week weer veel mee gemaakt! echt de manier waarop je alles beschrijft, k zie ut zo voor me:P kan me helemaal voorstellen hoe jij op alle dingen reageerd(A) veel plezier nog meisi. dikke kus! mis je wel hoor(A)

  • 29 September 2010 - 08:49

    Lindsay:

    hee meis,
    ben blij dat je het naar je zin hebt, vind het leuk om je verhalen te lezen!
    hier op school gaat het allemaal goed, zijn nog maar met zijn 12e in de klas maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het rustig is ;) ook op stage hebben de meeste het naar hun zin, op een aantal na, maar dat is altijd wel. geniet er nog van daar! ik lees je berichten regelmatig! tot snel xxxx

  • 30 September 2010 - 21:41

    Noud:

    Hey Lisanne!

    Ik vind het echt tof om te lezen wat je allemaal doet! Ik wist niet eens dat je daar zat joh:P Heb net ff alles door gelezen:D Zo te horen/zien maak je heel wat leuke en mooie momenten mee! Ik blijf je volgen!

    kuskus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Kisumu

Lisanne

Actief sinds 07 Juli 2010
Verslag gelezen: 80
Totaal aantal bezoekers 40350

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 26 Augustus 2014

backpacken en vrijwilligerswerk in Indonesië

29 Juni 2012 - 22 Juli 2012

Back to Kenya

31 Augustus 2010 - 06 December 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: